Dit is TV van de toekomst! Over de Rijksstudio en meer

Afgelopen dinsdag was ik, samen met Peter Gorgels van het Rijksmuseum, te gast in de studio van Fast Moving Targets (FMT) in MuziQ in Amsterdam Oost. Wat FMT doet leggen ze zelf het beste uit: “Fast Moving Targets is een platform in aanbouw over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie. Fast Moving Targets signaleert, duidt en legt uit. Wat is er aan de hand? Wat betekent dat voor wie? En hoe zet je nieuwe trends en technieken succesvol in? Fast Moving Targets is een initiatief van The Crowds en wordt gerealiseerd door Erwin Blom, Wessel de Valk, Leonieke Daalder, Esther Gons, Timan Rebel met mmv o.a. Peter Hazenberg, Anke Hans, Roeland Stekelenburg, Gonnie vd Zwaag en JeanPaul Horn en natuurlijk de bezoekers!” 

In een (onvoorbereid) gesprek van bijna drie kwartier – dat live werd uitgezonden en waar we direct de vragen beantwoordden die via Twitter kwamen – spraken we over erfgoed, nieuwe media, nieuwe mogelijkheden en meer. Het blijft een beetje lastig om mezelf terug te zien op YouTube. Maar het was een heel plezierig gesprek, waarin we ook wel wat heikele punten bespraken. En het gesprek met Peter Gorgels was echt een mooie ervaring (zie onderaan dit bericht).

Zo kan je dus ook tv maken. Een studio, een paar mensen met een passie voor innovatie, cultuur, toekomst die ook nog eens kunnen interviewen en dan direct uitzenden en koppelen aan social media en het web. Hartstikke authentiek, to the point en met diepgang.

Natuurlijk ging het gesprek met Peter vooral over de Rijksstudio. Wat een fantastische toepassing! Ik mag graag kritiek uiten of van alles wat gedigitaliseerd wordt en ik wil telkens nieuwe toepassingen op hun waarde proberen te schatten (en te bedenken hoe het beter zou kunnen), maar hier kan ik eigenlijk alleen maar enthousiast over zijn. Een combinatie tussen the Google Art Project en Pinterest, slim en intuïtief interaction design, zeer gebruiksvriendelijk, vlotte koppeling met social media; en simpelweg een schot in de roos als het om toegankelijk maken van de gedigitaliseerde collectie gaat. En met toegankelijk maken bedoel ik dat je er als gebruiker graag mee aan de slag wilt gaan, dat het je direct iets oplevert, dat je het voor jezelf relevant kan maken en delen met vrienden en dat het dwarsdoorsnedes en invalshoeken van de gebruikers oplevert die nieuwe context bieden aan wat de Rijksmuseum in huis heeft. Wat wil je nog meer.

Goed dan, voor de betweters onder ons één puntje: het lijkt vooralsnog een ‘auto-focus’ van het Rijksmuseum, voorbehouden aan de eigen collectie en de eigen premises. Wanneer je deze functionaliteit aan Europeana zou toevoegen, of toch tenminste meer musea in Nederland zou laten aansluiten met hun collectie, zou het Rijksmuseum daarmee een fantastische geste doen aan… aan iedereen eigenlijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.