Hoe leuk is leuk?

Het ‘liken’ van updates en pagina’s is gemeengoed geworden, zoveel is wel duidelijk. Kunnen we liken eigenlijk vertalen als leuk vinden? Ik stam nog uit de tijd dat het woord ‘leuk’ niet erg gewaardeerd werd; het was zo algemeen en makkelijk gezegd dat het eigenlijk niks meer betekende. Toch zeg ik het zelf maar al te vaak. Leuk niet altijd wat het lijkt en toch wordt er heel wat op gebaseerd. Bijvoorbeeld de geloofwaardigheid van een merk, de mate van loyaliteit van klanten, de waardering voor en betrokkenheid bij een organisatie. Dat is nogal wat.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 12.31.18Op (het Nederlandse) INTK, dat onder andere het initiatief nam voor de ‘Museum Analytics‘, een handig overzicht van de mate waarin bepaalde musea scoren met (sociale) media, is in een blogpost te lezen over het framework dat ontwikkeld werd door Stéphane Hamel, directeur van Cardinal Path. Dit framework helpt organisaties hun huidige situatie te beoordelen en zorgt voor een gestructureerde, uitvoerbare werkwijze om de online performance-analyse te verbeteren.
Op Cardinal Path kun je deze self-assessment tool proberen. Op INTK wordt het als volgt toegelicht: “Museum professionals have recognized the importance of online to empower their organization to fulfill its mission. As online becomes a fundamental part of the daily museum activities, evaluating and reporting online performance is essential. How can museums adopt online performance analysis across the entire organization?” Op INTK kun je verder lezen over de key process areas waarop het model gebaseerd is. Ook is er een link naar de social media strategie van Tate en de “Ten principles for Tate Online”. Daar kunnen we nog wat van leren.
In al dit meten is een grote rol weggelegd voor Google analytics, zoals je dat bij de meeste artikelen over het meten van social impact kunt lezen.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 10.46.47Er zijn verschillende tools die ik gebruik om een indicatie te krijgen van de impact via sociale media, maar meer dan een indicatie geven ze niet als je het mij vraagt. Ik gebruik bijvoorbeeld Klout en Kred en tussendoor wat ik voorbij zie komen via twitter (en daarna helaas weer vergeet).
Alle cijfers en statistieken ten spijt gaat het dan nog steeds om een indruk en een interpretatie en een beeld van de schommelingen (meestal groei) daarin. Een bezwaar hoeft dat niet te zijn, alles bij elkaar hebben we vaak aan een indruk en het verloop daarvan over een afgebakende periode genoeg om te weten of we goed bezig zijn of niet.
Als we daaraan ons gezonde verstand en sociale intelligentie koppelen en gebruik maken van intuïtie (als de combinatie van kennis, ervaring, inschattingsvermogen en een beetje gevoel), kunnen die grafieken en getallen ons heus wel helpen.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 12.48.13Als je zoekt in Google op het meten van social impact worden een aantal interessante links voorgeschoteld. Op Numrush zijn veel blogposts te vinden over grappige of nuttige toepassingen voor sociale media, bijvoorbeeld een overzicht van het wereldwijde verspreidingsgebied van jouw twittervolgers (tweepsmap), of op de kaart laten zien waar je vrienden voor het laatst zijn gespot via FacebookInstagram en Twitter (Footprint). Dat zegt natuurlijk wel iets over je volggroep of de bezigheden en mediagebruik van de mensen tot wie jij je richt (maar iets minder over de impact).
Anneli Rispens (KREM) deelt via Slideshare een boeiende presentatie en met name de vragen die ze daarin stelt zouden we op gezette tijden in onze organisatie moeten stellen. Een ook het social media meetmodel van KREM biedt met een indeling in impact, action, engagement, influence en reach een bruikbaar overzicht.
Gebruik maken van sociale media is een intensieve bezigheid, een gereedschap dat om veel praktische ervaring, handigheid en inzicht vraagt. Ook het monitoren van effect, succes of bereik vraagt veel tijd.

Weten we dan hoe leuk leuk is en hoe we de vriendschap met onze volgers kunnen meten? Bij benadering waarschijnlijk. Ik heb wel eens een excel document gemaakt waarin een aantal van de uitkomsten bij elkaar opgeteld en met een verdeelsleutel gemiddeld werden om zo te komen tot een rapportcijfer. Daar zat Google analytics niet bij in en ook niet zoiets als voornoemde Footprint, Foursquare, Facebook statietieken of bijvoorbeeld crowdfunding projecten, wat vast ook een aardige indicatie kan geven. Gebruik dus je gereedschapskist met verschillende tools en je ‘timmermansoog’ om de juiste maat in te schatten…

En nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar alle tips en suggesties op dit vlak. Reageer met een link of voorbeeld of andere suggestie in je commentaar op deze blogpost. Dan maak ik daar naderhand een mooi overzicht van. Alvast bedankt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.