meer dan 20.000 bezoekers

September 2007 nam ik een beetje halsoverkop een serie lessen over van een collega bij het bureau waar ik destijds werkte, Tinker Imagineers uit Utrecht. Het waren lessen van de module “communicatie en e-Cultuur” in de minor e-Cultuur aan de Reinwardt Academie. Ik had dat nog nooit gedaan en had er erg veel zin in.

Eén van de opdrachten betrof het opzetten van een weblog en het plaatsen van een artikel daarop, ieder voor zich. Dat leek me niet echt motiverend en leerzaam. De techniek van webloggen is ondergeschikt aan het communicatieve gehalte ervan. Het leek me dat ze meer zouden leren van het gezamenlijk opzetten en onderhouden en ‘verspreiden’ van een weblog. Immers, interactie = redactie. Dus de ‘bladformule’ van het weblog bepalen, waarover gaan we het hebben en waarover niet, hoe bepalen we dat, waar halen we onze content vandaan, overleggen over rubricering (categorieën), tone of voice, tone of visual, frequentie, etc. etc.

Een maand later had het weblog een min of meer stabiel uiterlijk gekregen, was er al heel wat te lezen en werd er flink gereageerd. De schroom was, tot eigen verbazing, tamelijk snel overwonnen. De verbazing werd groter toen ze merkten dat ook steeds meer anderen het weblog bezochten. En zo ontstond het begin van wat een klein beetje op een vaktijdschrift leek, een gemeenschappelijke plek die  het midden hield tussen naslagwerk en nieuwsbron. Kennis trekt kennis aan en zo groeit autoriteit, waardoor nog meer kennis wordt aangetrokken.

Na negen weken was de module voorbij en moesten de studenten verder. Ik nodigde ze uit bijdragen te blijven leveren aan het weblog, maar daarvoor bleken ze het al snel te druk te hebben. Intussen was ik zelf al verslingerd geraakt aan mijn geesteskind, want dat was het toch wel.
Na een maand of drie voegde mijn partner Simone Stoltz, tevens collega van de Reinwardt Academie en toen nog adviseur e-Cultuur bij Cultureel Erfgoed Noord Holland (CENH) (nu freelance adviseur informatie- en collectiemanagement) zich op mijn verzoek bij de redactie. Ze had een erg goed inhoudelijk commentaar geschreven, op haar eigen weblog, dus ik vroeg haar of ze dit als artikel op Erfoed 2.0 wilde plaatsen. dat wilde ze en sindsdoen voeren we samen de redactie. Simone is veel meer dan ik thuis in informatie management, weet hoe je een collectie registreert, digitaliseert, verduurzaamt en is ook helemaal thuis in de ontsluiting van collecties op internet. Een echte erfgoedspecialist zodoende, waar ik meer van de crossmedia-concepten, communicatie en nieuwe media ben.

Intussen is er een (piep)klein universum rond Erfgoed 2.0 aan het ontstaan, bij wijze van kennisnetwerk (zie in de rechter kolom voor de links). Met groep op LinkedIn, een Flickr-account, een kanaal op YouTube, een Netvibes pagina vol relevante RSS-feeds met betrekking op erfgoed, cultuur, e-Cultuur (graag suggesties voor meer RSS feeds!), de eerste stappen bij Dik tv en zitten we op Slideshare.

En nu, na anderhalf jaar, zijn we de grens van 20.000 bezoekers gepasseerd! Sommige weblogs doen dat binnen een maand, of binnen een week, maar in de erfgoedsector vallen zulke aantallen niet te verwachten. Wij zijn er erg blij mee, omdat het voor ons al een indicatie is dat we in een behoefte voorzien. Dat kan altijd beter en we graag van de lezer hoe. Bijdragen en suggesties zijn dan ook van harte welkom.

Voor de komende tijd staat een verhuizing naar een nieuw domein op stapel, met een volwaardiger weblog. Ook het kennisnetwerk willen we uitbreiden. Daarnaast willen we gaan voorzien in de groeiende vraag naar ‘mediawijsheid’, crossmedia concepten en advies binnen de erfgoedsector door trainingen, workshops, conceptontwikkeling en consultancy aan te bieden. En we hebben plannen voor een eerste grote bijeenkomst in mei, op het Mediapark in Hilversum; details volgen…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.