picnic2007 (zapping or surfing)

Afgelopen donderdag 27 september ben ik naar PicNic op het Westergasterrein geweest daar heb ik een debat bijgewoont over de toekomst van televisie en internet (zapping or surfing). Het debat werd live uitgezonden bij ‘De Hoeksteen’ een programma op de televisie zender Salto. Daarnaast kon men het ook volgen via het virtuele theater in Second Life.

Dit zorgde ervoor dat het debat een soort multimediale confrontatie werd. Natuurlijk was dit niet geheel toevallig gezien het feit dat het de twee vormen van media betrof waar over werd gediscusseerd. De stelling in het debat was: ‘Heeft televisie nog wel bestaansrecht in de toekomst nu internet een steeds dominantere rol is gaan spelen in ons dagelijks leven!’.

Tijdens de discussie haalde men een aantal hele interessante punten aan die mij bij zijn gebleven en ook aan het nadenken hebben gezet. Zo is uit onderzoek gebleken dat de consumenten van tegenwoordig kieskeuriger zijn geworden. Dit zie je niet alleen in de afname van bijvoorbeeld FMCG maar dit is ook door te voeren naar hun informatie voorziening. Sinds de komst van internet kan men namelijk zelf kiezen waar, wat en hoeveel informatie men tot zich neemt. Dit kan allemaal worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de consument. Dit in tegenstelling tot televisie waar de kijker toch veelal een passieve rol heeft. De informatie die men via televisie voorgeschoteld krijgt staat namelijk grotendeels vast. Eigenlijk komt men niet veel verder dan het zappen tussen een aantal kanalen. De machtigste persoon is dus altijd degene met de afstandsbediening!

Aan de andere kant heeft de televisie ook een sociale rol binnen het leven gekregen. Hele interieurs zijn gebouwd om dat ene apparaat in de woonkamer. Het is een plek waar mensen samen komen om te ontspannen en vermaakt worden. Bij mij kwam alleen de vraag omhoog: in hoeverre is televisie al niet een computer geworden? Zijn deze twee apparaten niet gewoon al aan het samensmelten? Zo kan sinds de komst van digitale televisie de consument niet alleen kiezen wat hij/zij wil zien. Maar ook hoe laat en hoe vaak. Al met al een erg boeiende discussie die stof geeft tot nadenken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.