10 X M (checklist voor crossmedia concepten)
Bijna twee jaar geleden plaatste ik een bericht over 5 X M, een checklist voor crossmedia concepten. Dit was bedoeld voor de studenten met wie ik indertijd dit weblog oprichtte. De checklist helpt bij het aanscherpen van je concept, door je (opnieuw) te laten focussen op bijvoorbeeld je doelgroep, op de motivatie van de personen die je wilt bereiken, op de mobiliteit van die personen en de mobiliteit van de content en gedachtegoed (memes). Zo kun je of een creatieve inval krijgen, of achterhalen waarom je idee niet helemaal uit de verf komt, mocht dat zo zijn.
Aardige bijkomstigheid is, dat de checklist intussen is uitgegroeid tot 10 X M; een verdubbeling… En dat gebeurde doordat ik er zo nu en dan over vertelde tijdens een lezing, les, training of workshop en er zo achter kwam dat er toch hiaten zaten in mijn verhaal. Nu ben ik benieuwd of er nog dringende aanvullingen dan wel wijzigingen op mogelijk zijn.
Wie hierbij aanvullend advies of (ondersteuning bij) conceptontwikkeling nodig heeft, kan ik daarbij helpen. Vanuit COMMiDEA, bureau voor ideeontwikkeling, bied ik ook concepten, crossmedia consultancy, (communicatie-) strategie en trainingen aan.
De checklist is te zien (en te downloaden) via Slideshare, waar Erfgoed 2.0 nog meer presentaties heeft gepubliceerd.