12 vrienden op Hyves of 408 fans in Facebook…
Er is niet alleen op het weblog, maar ook binnen de LinkedIn groep aandacht besteed aan musea en hun activiteiten op Twitter. Toen ik afgelopen maandag met de tweedejaars studenten van de RWA over hun voortgang van de stage sprak, vertelde Aline Snoek dat ze een (klein) onderzoek had uitgevoerd naar de aanwezigheid van musea op Hyves en Facebook.
Het Letterkundig Museum, haar stage-instelling, had haar dit gevraagd vanuit de overweging zelf te participeren in (een van) de twee platforms. Uiteraard was ik benieuwd naar het resultaat van Alines zoektocht.
Zoals Aline zelf beschrijft wordt Hyves “…voornamelijk gebruikt door jongeren. Je kunt een profiel aanmaken en zelf inrichten, je kunt anderen laten weten wat je doet (bloggen), elkaar krabbelen, filmpjes posten, foto’s plaatsen en uiteraard vrienden maken of worden. Het aantal gebruikers van Hyves komt neer op ongeveer 9 miljoen (oktober 2008) en 4 miljoen unieke bezoekers per maand (november 2007).”
Als eerste vergelijking voor het Letterkundig Museum heeft Aline gezocht op de aanwezigheid van hun buren: de Koninklijke Bibliotheek. De conclusie van Aline was hierin sprekend: “Het KB heeft ook een Hyve. Zij hebben twaalf vrienden. Hoewel er nu wel minder op het aantal vrienden gelet wordt dan in het verleden – het gaat nu vooral om contact houden, met hoeveel maakt steeds minder uit – is dit aantal toch wat sneu.”
Uiteindelijk kan ze concluderen dat er in Nederland nu ongeveer twintig musea actief zijn op Hyves. Het aantal vrienden van de instellingen loopt hierbij enorm uiteen: van 644 (het Elvis Presley Museum!!) tot nul (Muiderslot en Museum Tongerlohuys). Bij het grootste aantal musea op Hyves blijkt het aantal vrienden onder de vijftig te blijven steken. Bovendien vermeldt ze dat slechts een enkeling van de vijftig grote musea van Nederland op Hyves te vinden is.
Over Facebook geeft ze aan dat dit platform aanzienlijk minder populair is dan Hyves. “Over het algemeen heeft Facebook een meer volwassen uitstraling vergeleken bij Hyves, maar voorwaarde is wel dat je lid moet zijn voor je een pagina kan bekijken. Dit is bij Hyves niet het geval, tenzij de pagina afgeschermd is door de hyver zelf. In Nederland wordt Facebook gebruikt door ongeveer 1 miljoen mensen (februari 2009)”
Aline gaf aan dat er geen Nederlandse musea op Facebook te vinden waren. Aangezien me dit verbaasde en enigszins teleurstelde heb ik zelf kort verder gezocht en vond gelukkig toch enkele Nederlandse musea waaronder het Rijksmuseum van Oudheden en het Filmmuseum. Beide hebben al een aanzienlijk hoger aantal fans aan zich weten te koppelen (resp. 123 en 408) dan de musea op Hyves aan vrienden weten te bemachtigen. Ook een relatief klein msueum zoals het Cobramuseum is met 91 leden te vinden op Facebook.
Zit het verschil in het gebruik van Facebook in vergelijking met Hyves nu in de mogelijkheden? Facebook biedt immers en stuk meer mogelijkheden in functionaliteit. Denk alleen al aan de prikbordfunctionaliteit (dat door zowel het RMO en het Filmmuseum veel gebruikt wordt)… De belangrijkste meerwaarde bij het gebruiken van Facebook lijkt me logischerwijs het internatonale karakter. Zo zie je ook bij het RMO en het Filmmuseum dat zij hiermee publiek (fans!) over de Nederlandse grens weten te bereiken.
Overigens is Erfgoed 2.0 ook te vinden op Facebook (voor hen die nog aansluiting zoeken….)