5 commerciële kansen voor culturele instellingen
In MMNieuws #3 van 2011, een aflevering over verdienmodellen, is een gesprek met Peter Tullin te lezen. Peter Tullin is medeoprichter en managing partner van Culture Label, een platform/webshop waar culturele organisaties, ontwerpers en creatieven hun producten kunnen aanbieden. Voor degenen die op zoek zijn naar uniek design of een bijzonder cadeau in een culturele context is dit Culture Label een uitkomst. Niet iedereen gaat immers op zo’n moment zelf tal van museum(web)shops langs om te zien of er iets moois te vinden is.
Peter Tullin en Simon Cronshaw begonnen CultureLabel in 2007 met de publicatie van een boek over cultural entrepreneurship and commercial income generation for the arts (pdf). Peter Tullin zegt in het interview bezig te zijn met een nieuw boek. Daarin ben ik bij voorbaat geïnteresseerd. We moeten het natuurlijk hebben over business modellen voor de cultureel erfgoedsector, maar die dienen vergezeld te gaan van een innovatieve attitude en bijbehorende tools en van inspirerende praktijkvoorbeelden zoals van Culture Label.
Tijdens de minor Digitale Cultuur aan de Reinwardt Academie werd Culture Label door Ellen Groenveld al besproken als voorbeeld. Ellen is inmiddels afgestudeerd op het onderwerp museum webshop en mag nu al de expert op dit gebied genoemd worden. Niet lang geleden lanceerde ze haar website Museumwebshops.nl, waar veel meer informatie over dit onderwerp te vinden is.
Het professioneel opzetten en runnen van museumwebshop vraagt om een integrale aanpak, waarbij niet alleen kennis van e-commerce en webshop software, maar ook communicatie, marketing en bijvoorbeeld exhibition design aan bod komen. Alles gedacht vanuit de visie en missie en relationele doelstellingen van de erfgoedinstelling. Aangezien daar de expertise van de mensen achter Erfgoed 2.0 ligt, zijn we momenteel in gesprek met Ellen over samenwerking in de nabije toekomst; dit overigens op verzoek van Ellen, wat haar visie op dit gebied nog eens onderstreept. Daarover binnenkort meer…
Ook Culture Label doet meer dan alleen faciliteren met een enorme webshop (meer dan 200 leidende culturele instellingen zijn er vertegenwoordigd). Ze adviseren de instellingen over business modellen en de commerciële aanpak in het algemeen. Het vraagt volgens Peter Tullin om de ‘mindset’ van een entrepeneur. In veel gevallen hoeft die, anders dan sommige politici ons doen denken, hoogstens te worden geupdate, want er is naar mijn ervaring in de sector veel onderneminsgeest aanwezig. Kom je met praktijkvoorbeelden en bespreek je samen de mogelijkheden, dan wordt er doorgaans zeer positief en professioneel op gereageerd. Als ze er niet allang mee bezig waren…
Op de vraag van MMNieuws aan Peter Tullin wat naar zijn idee de meest profijtelijke commerciële kansen voor culturele instellingen zijn, en welke veranderingen in de strategische modellen nodig zijn om er geld mee te verdienen, geeft Peter Tullin een lijstje met vijf voorbeelden. Ik probeer ze hier in het kort te vertalen
1. Omarm ‘digital’ als belangrijkste onderdeel van je commerciële strategie. En dan niet alleen de voor de hand liggende gebieden, zoals e-commerce, maar ook ticketing, en location based services. (zie ook http://bit.ly/mYVqo1, via een topic op Quora). Peter Tullin waarschuwt wel hieraan geen enorme budgetten te spenderen, er zijn volgens hem zoveel open source systemen te vinden. Laat je wel goed adviseren…
2. Besteed veel tijd (en eventueel geld) aan het ontwikkelen van een online (digitaal) publiek. Veel instellingen investeren in infrastructuur, maar zijn minder goed in het aantrekken van ‘kopende klanten’. Maak daarbij gebruik van de mogelijkheden van sociale media om interesse te wekken en bekendheid te genereren. Op Facebook vertellen mensen elkaar, naast veel andere onderwerpen, over hun interesses, voorliefdes en (gewenste) aankopen.
3. ‘The internet has gone mobile’: zorg dat wat je doet eveneens tot uiting komt in je mobiele strategie.
4. Alles draait in de culturele sector momenteel om aggregatie: door samen te werken worden (voor eenieder) meer inkomsten gegenereerd; met Culture Label als voorbeeld…
5. Vermeng de digitale en fysieke commercie zoveel mogelijk tot een naadloze propositie voor de consumenten. Hierbij staat de beleving centraal. Peter Tullin geeft hier het voorbeeld van de Library of Birmingham.
Met dank aan MMNieuws.