7 tips in online profileren
Op 13 juni organiseerden enkele derdejaars minorstudenten van de Reinwardt Academie het symposium “Hoe nu verder”, voorafgaand aan de erfgoedarena van die avond, “Hoe krijg ik uw baan“? De insteek van beide evenementen lijkt me duidelijk: de crisis is een feit en de bezuinigingen veroorzaken een overduidelijke krimp in het aantal FTE’s binnen de erfgoedsector. Dus hoe kom je als pas afgestudeerde Reinwardter aan die door jou zo begeerde baan.
Naast enkele sprekers en een gedreven dagvoorzitter werden drie workshops aangeboden. Misschien dekte overigens het begrip ‘deelsessie’ beter de lading aangezien er per workshop slechts een half uur beschikbaar was. Een van die sessies werd door mij verzorgd en behandelde het thema “online profileren”. De wens van de organisatoren was dat de studenten de sessie zouden verlaten met de nodige ‘tips en tricks’. Uiteraard stak ik deze sessie bewust niet technisch in en hebben we een half uur een gesprek gevoerd waarin ervaringen zijn uitgewisseld tussen studenten en professionals en waarin we praktijksituaties aan elkaar hebben voorgelegd waarin we elkaar hebben kunnen adviseren en vooral ook stimuleren.
Na afloop heb ik de studenten zeven op papier gezette Do’s en Dont’s ten aanzien van ‘online profileren’ meegegeven. Omdat ik me voor kan stellen dat er ook enkele professionals, al dan niet met baan, hierin interesse kunnen hebben deel ik ze graag nog eens:
1. Ben én blijf jezelf.
Online werken is niet anders dan hoe je jezelf in het normale leven voordoet. Blijf bij je eigen interesses, je talenten en je passie. En durf daar ook aan vast te houden!
2. Maak een keuze
Maak een keuze in de verschillende online media die voorhanden zijn en ben er van bewust dat elk medium zijn eigen karakter, deelnemers, en dus ook doelgroep heeft. Voorkom dat je op te veel kanalen actief bent, hiermee kan je geloofwaardigheid gaan wankelen. Meest voorkomend (of reëel) momenteel om in te zetten zijn LinkedIn, Twitter, Facebook en/of een Blog. Bij het maken van deze keuze kun je uiteraard vertrouwen op je gevoel. Misschien is een persoonlijke website wel veel meer ‘jouw ding’.
3. Lieg niet, ook niet om bestwil
Zorg er voor dat je oprecht blijft (en daarmee dus ook dicht bij wie je bent.) Lieg niet over jouw profiel, hoe klein de ‘aanpassing’ ook lijkt. Maak zaken niet onnodig mooier dan ze in werkelijk zijn, want net als in het fysieke leven zal dat op den duur tegen je keren. Zorg er voor dat mensen weten wat jij daadwerkelijk in huis hebt.
4. Wees consequent
Als je gebruikmaakt van meerdere online kanalen zorg er dan voor dat je consequent bent in je communicatie op die kanalen. Dat wil zeggen: inhoudelijk. Uiteraard is het te verantwoorden dat je in je Facebook statusupdate een andere ‘tone of voice’ hanteert dan in een discussie met een museumdirecteur op LinkedIN. Zorg er echter wel voor dat de inhoud van je verhaal in overeenstemming is tussen de diverse kanalen.
5. Onderscheid je van anderen
Dit doe je (hopelijk) al grotendeels door dicht bij jezelf te blijven. Belangrijkste hierin is: wordt niet een van de velen. De vijver waaruit gevist wordt is groot dus zorg er voor dat jij daarin opvalt. Denk goed na over welk imago je uitstraalt (of nog opbouwt). Zorg er voor dat jouw profiel potentiële werkgevers enthousiast maakt of uitdaagt om verder te komen met hun instelling en/of activiteiten. Weet te prikkelen en uit te dagen zonder daarbij je integriteit te verliezen. Geef aan welke meerwaarde jij biedt boven al die anderen. Probeer hierbij algemene begrippen, zoals enthousiast, te vermijden. Daarvan zijn er al genoeg…
6. Blijf actueel en nauwkeurig
Volg de actualiteiten, zowel online als offline, binnen jouw vakgebied of interesseveld en deel de informatie die jij belangrijk of noemenswaardig acht. Durf hierin ook gerust mensen uit te dagen tot discussie of reageer op uitspraken van anderen. Maar denk er aan: altijd oprecht en vanuit jezelf. Denk ook goed na over hoe jij online gevonden wilt worden. Google jezelf! (specifiek voor studenten: Facebookfoto’s van dronken op de bank hangen, of in het geval van de dames, teveel ‘inkijk’, doen het niet goed bij een voorselectie…)
7. Blijf in beeld
Zorg er voor dat je regelmatig, doch niet excessief, ‘post’ en/of actief bent in de sociale media. Een ‘dood’ kanaal werkt niet…
Een verslag van de rest van de dag en de aansluitende erfgoedarena is helaas (nog) niet gemaakt, maar de rest van het programma kun je wel hier nalezen.