Augmented reality
Een pagina op dit weblog, met een opsomming van digitale / mediale mogelijkheden, de tools eigenlijk, zou best handig zijn, bedacht ik vanmiddag. Of een wiki met alle kernbegrippen en voorbeelden van ecultuur en erfgoed 2.0.
Goed, laat ik het nu eerst over augmented reality hebben. Vertaald betekent augmented aanvullend. Dat is belangrijk te weten, want het is niet dat een deel van de werkelijkheid vervangen wordt, nee er komt een laag werkelijkheid bij. Dat geeft ook meteen het onderscheid met virtual reality, wat een gehele vervanging van de realiteit is. Of anders gezegd: je kunt wel virtual reality gebruiken in augmented reality, maar niet andersom.
Je zou zoiets als de projectie van essentiële ritcondities op de voorruit van de Citroën C6 ook augmented reality kunnen noemen. Bij straaljager- en helicopterpiloten is het, onder de naam Head-Up Display (HUD), een systeem waarbij informatie die normaal op een instrument moet worden afgelezen, rechtstreeks wordt geprojecteerd in het gezichtsveld, al veel langer bekend. Reden waarom je bij augmented reality nog vaak foto’s ziet van mensen met een militair aandoende stellage rond hun hoofd.
Op YouTube staat stond een aardig filmpje (helaas…), waarbij een roos in de hand van de verteller als bij toverslag verandert in een StarWars zwaard… En als dan de helicopter kwam, werd het pas echt bizar. Maar de zoekterm augmented reality ingeven bij YouTube geeft ook voldoende resultaten. Het filmpje van Hitlab laat ook mooie toepassingen zien.
Ben intussen wel benieuwd hoe dit nu precies werkt.
Nog een voorbeeld, wat misschien meer neigt naar 3D projectie (zij noemen het advanced video design), maar toch op een mooie manier “visies” combineert, komt van de Deense firma Vizoo (ook bekend van MTV Awards).
En ook EyeToy waarbij je via de PS2, een soort webcam gecombineerd met de tv, jezelf binnen het spel kunt verplaatsen, kun je beschouwen als augmented reality. Maar dan voeg je jezelf toe aan de virtual reality. En de Wii doet dat nog eens ‘dunnetjes’ over.
Second Life is virtual reality. Op Bekels Blog staat een artiketje over augmented reality (zo kom ik weer aan het YouTube filmpje). Er is daar overigens ook e.e.a. te vinden over mash-ups (wat “voorlopig de toekomst” is). Bekels blog zegt over Second Life: “het is ook slechts een stap in de ontwikkeling richting een veel sterkere integratie, die ook een veel indringender ervaring zal opleveren. En dat is het binnendringen van virtuele objecten binnen de werkelijke wereld.”
Augmented reality kan sterk bijdragen aan een intense beleving, maar kent van origine praktische toepassingen. Deze beleving wordt versterkt omdat men in contact blijft met de echte wereld. Op deze manier kunnen zaken, die in realiteit niet (meer) te zien zijn, met deze aanvulling van digitale techniek op de werkelijkheid tot leven worden gebracht.
Educatie zal veranderen door augmented reality. Interactiviteit eveneens, ons besef van realiteit waarschijnlijk ook. Denk je in wat je met augmented reality kunt bijdragen aan de beleving van erfgoed.
Ik krijg opeens weer dat visioen van Daniel Radcliffe (Harry Potter) die over tien jaar als James Bond tovenarij en magie zal ontmaskeren als… augmented reality?
toevoeging [26/09/2007]: op frankwatching staat een interessante post over virtual reality.