augmented reality steeds vaker toegepast in reclame
We hebben het op erfgoed 2.0 wel vaker over Augmented Reality (AR), het toevoegen van een (virtuele) laag aan de bestaande realiteit. Misschien wel omdat zowel de beleving als de kennis van cultureel erfgoed op zichzelf al een vorm van augmented reality is. Maar vooral ook omdat het een aantrekkelijk manier van communiceren is, die de gebruiker in staat stelt om ‘met eigen ogen’ een blik in het verleden en heden tegelijk te hebben.
Op Bright staat nu een zeer informatief artikel over Augmented Reality. “Adverteerders lijken Augmented Reality (AR) inmiddels te omarmen. Er zijn genoeg mooie voorbeelden: BMW, Toyota, Mini (met uitleg hoe ze het gemaakt hebben) of een game van Fanta, waarmee je met telefoons en AR tegen elkaar kunt spelen. Bij Topps (honkbalkaartjes) kun je door middel van AR de honkbalspelers in 3D op je bureau een spelletje honkbal laten spelen (zie hier een demofilm). […]
Mooi is ook het kunstproject ‘Cloud Mirror’ van Eric Gradman. De installatie herkent gezichten en projecteert vervolgens gedachtewolkjes naast iemand zijn gezicht. De tekst in het wolkje wordt gehaald uit profielen van de persoon op diverse sociale netwerken.”
Hopelijk kunnen de reclamewereld en de erfgoedsector er samen voor zorgen dat de innovatie en voorbeelden van toepassingen op dit gebied in een stroomversnelling raken.
Lees het volledige artikel op Bright
The Cloud Mirror from eric gradman on Vimeo.