Chatten met het Nationaal Archief
Sinds afgelopen dinsdag kunnen de digitale bezoekers van het Nationaal Archief via chat in dialoog treden met de organisatie. Bij wijze van een pilot, gedurende twee maanden, zullen archiefmedewerkers vragen van bezoekers via een chatfunctie op de contactpagina beantwoorden.
Doel van het project is niet zozeer de vragen van de bezoekers beantwoord te zien, als wel de eigen vragen van het Acrhief beantwoord te zien. Met deze actie hoopt het archief voornamelijk inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van het publiek en de eventuele aanpassingen die vanuit het Archief gedaan moeten worden om het publiek beter in haar wensen te kunnen voorzien.
Het archief hoopt inzage te krijgen in vragen als: “Wijken de vragen via chat af van de vragen die telefonisch of per e-mail gesteld worden?”, “Kunnen veel vragen die via chat of telefoon binnenkomen, niet opgelost worden door betere navigatie op de website?” Ook vraagt men zich af of met de chat andere publieksgroepen bereikt worden. Dat laatste betwijfel ik…
(de gebruikte techniek is Google Talk, gratis en inpasbaar in de eigen -vermoedelijk vergooglede-website. Tijdens het schrijven van dit artikel kreeg ik helaas geen bereik en mocht de applicatie niet worden ingebed in een frame…)
De chat is op enkele dagdelen beschikbaar. In februari wordt deze pilot geëvalueerd.