Conferentie: Beyond media literacy
IDM Haagse Hogeschool laat op 6 maart van 13-18 uur een aantal sprekers aan het woord om u te laten meedenken en discussiëren over mediawijsheid en de rol van kennismakelaars of IP-ers hierbij:
De Raad voor Cultuur schreef in 2005 een nota over mediawijsheid. In opvatting van de Raad is mediawijsheid meer dan alleen het gebruiken van tools. Het interpreteren en waarderen van media valt volgens De Raad ook onder die term mediawijsheid.
Paul Ostendorf (futuroloog bij Neoversum) voorziet een belangrijke rol voor de kennismakelaars: Professionals die toegang verlenen tot kennis en informatie. Door het zoeken van de informatie zelf of het ontwikkelen van tools en communicatieprocessen zodat burgers, werknemers, scholieren en andere doelgroepen in hun eigen context kunnen vinden wat ze zoeken.
Is mediawijsheid hetzelfde als de meer strategische vaardigheden voor het verwerken van content waarop het begrip informatievaardigheden betrekking heeft? Men kan de media wel gebruiken om literatuur op te zoeken, maar wat doet men er vervolgens mee? Misschien is het wel een illusie dat informatieprofessionals mensen van een ander vakgebied competenties kunnen bijbrengen op het gebied van media en informatie!
Tijdens de middag zal over deze rol gediscussieerd worden. De volgende sprekers zijn sowieso van de partij:
– Serap Kurbanoglu – Haceteppe University Ankara (keynote)
– Nicole Giling (OB Zwolle – contextgerichte zoekmachine)
– Marnix Eysink Smeets (veiligheidsdashboard)
Toegang is gratis, aanmelden via deze link…