CSI en virtual reality
Hoe is Willem van Oranje nu precies aan zijn einde gekomen, op welke zij zakte hij neer, hoe moet hij erbij gelegen hebben, onder welke hoek loste Balthasar Gerards de schoten en klopt de overlevering met de feiten? Het is het verhaal dat de geschiedenis boeiend maakt, of toch de feiten?
Wie geen genoegen neemt met feiten, een jaartal, een beschrijving of een gravure kan gebaat zijn bij virtual reality. Op personalizemedia.com las ik het artikel “Significant Steps to Mixed-Media, Cross-Reality“, waarin een video, “TV and Story Enter Virtual Worlds – CSI today!”, een aardige indruk geeft van de mogelijkheden van virtual reality. Onze vaderlandse geschiedenis is immers een aaneenschakeling van moord en doodslag. Dat is niet zo uitzonderlijk. Het komt in de beste naties voor. De populariteit van CSI en andere “moordzaken-series” geeft aan dat er nogal interesse is op dat gebied. Weg met de canon, kom op met dat moordwapen.
Cross-reality maakt het allemaal nog veel spannender, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Vooral als er een cross-chronologie element in zit: tijdreizen dus. Wanneer spreken we eigenlijk van cross-reality en wanneer van augmented reality?
Wie hier meer van wil weten, bijvoorbeeld hoe je nu een goed verhaal kan maken met crossmedia, doet er goed aan de conferentie over crossmedia storytelling in Mechelen (B) te volgen. Dze vindt plaats op 23 en 24 november a.s..