Eerste Nederlandse boekengadget op hyves
Vorige week hebben Bruna en Onetomarket, marketing bureau, een nieuwe gadget gelanceerd waarmee je als hyver je eigen ‘boeken top drie’ aan je profiel op hyves kan toevoegen en dus met anderen kan delen.
“Hyvers kunnen de gadget via Bruna.nl aan hun profiel toevoegen. Door drie boeken te selecteren en een beoordeling te geven kunnen Hyvers dan hun favoriete boeken eenvoudig via hun profiel delen met vrienden. Vrienden kunnen op hun beurt meer boekdetails opvragen door op de boeken te klikken. De achterliggende informatie wordt door Bruna verzorgd door middel van een link naar de betreffende boekpagina op Bruna.nl. Gebruikers kunnen daarbij zelf het design en de subtitel van de gadget bepalen.” Onetomarket.
De aanleiding voor het ontwikkelen van de gadget is, volgens onetomarket, een groeiende vraag vanuit de markt om dusdanige sociale platformen in te zetten als (commercieel) marketing instrument. Het inzetten van zulke systemen maakt het immers mogelijk een “viraal effect te creeren zonder investeringen in advertentieruimte”.
Het mag duidelijk zijn dat het niet alleen voor Bruna en hyves een win-win situatie levert, maar ook voor de hyvesgebruiker. De gebruiker krijgt relevante tips en boekeninformatie, hyves heeft een nieuwe gadget in de aanbieding en bruna trekt meer bezoek naar haar website.
Ondanks het vaak lastig lijkt te zijn een commercieel aanbod via gebruikmaking van sociale aspecten (zoals het sociale netwerk hyves) aan te bieden, vinden zowel bruna als onetomarket dat ze hierin goed geslaagd zijn. En die mening kan ik eigenlijk alleen maar met ze delen…