#empty

De komende tijd nemen studenten aan de Reinwardt Academie in het kader van de minor Publiek & Media voor Erfgoed 2.0 uiteenlopende onderwerpen onder de loep…

Door Anna Zonneveld

De #empty movement heeft ook –eindelijk- Nederland bereikt. In het Rijksmuseum in Amsterdam mochten, op 15 juni jongstleden, 20 invloedrijke Instagrammers na sluitingstijd ronddwalen door de lege gangen van het museum, op zoek naar het perfecte kiekje.

11357358_1575512549379548_1689244718_nHet Rijksmuseum is niet het eerste museum waar dit evenement plaatsvond, de wortels van dit concept liggen in Amerika. In 2013 organiseerde het Metropolitan Museum  of Art in New York het eerste #empty-evenement. Het idee voor #emptymet –Metropolitan Museum- is niet afkomstig van de museummedewerkers zelf, maar door de Amerikaanse Instagrammer Dave Krugman (173.000 volgers). Een handjevol invloedrijke New Yorkse- Instagrammers mochten toen na sluitingstijd door het museum dwalen. Al snel volgde de grote jongens van andere musea wereldwijd, denk aan Tate Modern in Londen, het Louvre Museum in Parijs en Scottish National Gallery of Modern Art in Edinburgh. De #empty movement vindt niet alleen plaats in kunstmusea, ook andere culturele instellingen zoals de Royal Opera House in Londen deden mee.

De wijze waarop #emptyrijks is ontstaan is exact dezelfde als voor het Metropolitan Museum in New York. Het initiatief kwam niet van het museum zelf, maar in dit geval van de Nederlandse Instagrammer Eelco Roos (433.000 volgers). Eelco Roos koos zijn medefotografen zelf uit (en samen zijn ze goed voor 2 miljoen volgers op Instagram!). Maandag 15 juni 2015 was het zover, de 20 Instagrammers hadden samen met geselecteerde pers toegang tot het -gesloten- Rijksmuseum.

Nu is natuurlijk de vraag, heeft het Rijksmuseum (nu) een groot bereik op Instagram? Online marketing manager Nikki Smeets vertelt in een interview van Bram Koster, dat het vooral ging om het binnenhalen van nieuwe volgers. ‘’In april dit jaar hadden we 5.500 volgers waarmee we door middel van een nieuwe aanpak in september 2015 het dubbele aantal volgers willen hebben. Daarnaast hopen we via Instagram een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken.’’

11374793_736083676502108_1229293203_nDe doelstelling om het dubbele aantal volgers te halen in september gaat het Rijks naar mijn mening zeker halen. Op dit moment hebben zij, precies één week na het #emptyrijks evenement maar liefst 9.414 volgers. Daarnaast zijn er 159 foto’s gedeeld op Instagram met de hashtag #emptyrijks. Ook Het Parool wijdt een artikel aan het evenement en plaatst de Volkskrant Magazine met hun Instagramaccount een paar foto’s met de bijbehorende hashtag.

Is de #empty movement een goede nieuwe media-toepassing binnen museumwereld? Het gebruik van fotocontent binnen social media blijft jaarlijkse groeien. De doelgroep die de applicatie gebruikt zijn voornamelijk jongeren. 50% van de Nederlandse jongeren gebruikt Instagram, volgens een onderzoek van  ACE group. Daarnaast is het een medium waarin iedereen –letterlijk- zijn kijk op een onderwerp kan laten zien. Het is laagdrempelig en het werkt snel.

Musea maken net zoals Facebook al vaak gebruik van Instagram. De functie van Instagram zou kunnen zijn om de collectie toegankelijker te maken. Iedere geplaatste afbeelding kan een foto zijn van een object uit de collectie. Op deze manier maakt het museum op een korte en snelle manier contact met de volgers. Wat eventueel zou kunnen leiden tot een bezoek aan het museum.

Tegenwoordig willen de bezoekers meer invloed hebben op het museumbezoek. Door bijvoorbeeld het internetgebruik zijn de verwachtingen van een museumbezoek anders geworden. Waar vroeger het museum een autoritair instituut was, is tegenwoordig de kennis binnen handbereik te vinden op het internet. En zal het museum dus ook haar rol moeten aanpassen aan de behoefte van de bezoekers.
De #empty movement geeft musea de gelegenheid om op een toegankelijke manier de bezoekers meer invloed te geven. Natuurlijk is het een beperkte invloed maar de bezoekers kunnen zo wel hun perspectief delen met duizenden andere volgers. Wat weer gunstig is voor het imago en naamsbekendheid van het museum.

In deze tijd waarin de bezoeker steeds meer zelf de controle wilt hebben over het museumbezoek en de manier waarop het museum de bezoekers benadert denk ik dat de #empty movement een goede ontwikkeling is voor de museumwereld.  En nu de vraag, welk museum zal volgen?

150214_01

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.