Foursquare en Endemol gaan samenwerken
Volgens een bericht op Reclameweek gaat Endemol een televisieserie ontwikkelen waarin Foursquare een belangrijke rol speelt. Eerder verscheen hierover al een bericht op o.a. Bright. Onduideijk is nog hoe de show eruit gaat zien. Volgens verschillende insiders houdt het format in dat deelnemers van locatie naar locatie moeten gaan en daar dienen in te checken via Foursquare, aldus Reclameweek. Een logische gedachtengang, die we eerder op dit weblog ook al gemaakt hadden, elke locatie kan immers een aanwijzing bevatten om naar een volgende locatie te gaan en daarmee is een route makkelijk te maken.
Zowel Bright als Emerce geven een interessante korte toelichting op Foursquare. Als een van de eerste bedrijven zette Foursquare het ‘mobiel inchecken’ letterlijk op de kaart; niet in het minste vanwege de actieve koppeling met Google Maps. Ook grote bedrijven als Yelp (alleen USA) en Facebook Places bieden vergelijkbare diensten. In Nederland is daar sinds kort Feest.je bij gekomen.
Bedoeling is dat je een app downloadt en op je mobiel installeert. Ben je ergens, of onderweg, kun je dit aan je vrienden laten weten door in te checken. Is de locatie (nog) niet bekend in Foursquare? Dan kun je die ter plekke aanmaken. Dat levert ook allemaal punten op en soms ook ‘badges’. In Foursquare is er een wekelijkse ranglijst, waaraan je in ieder eval kunt zien wie van je vrienden veel onderweg is. Juist dat spelelement zorgt er voor dat dit mobiele inchecken leuk is om te doen en dat je vaker incheckt dan strikt noodzakelijk is, gewoon voor de punten. MyTown en Gowalla zijn voorbeelden van vergelijkbare diensten waarin het spelelement belangrijk is.
Foursquare heeft wereldwijd ca. vijf miljoen gebruikers en 1,5 miljoen check-ins per dag. Onlangs zijn er weer nieuwe badges toegevoegd; ook dat zou kansen kunnen bieden voor culturele instellingen om mensen te motiveren en belonen wanneer zij bijvoorbeeld naar het museum gaan. Met toevoeging van de Instagram-app, wordt het ook mogelijk om foto-bestanden te delen (met bezoekers) via Foursquare. Misschien niet direct een business model, maar wel een aardige manier om met gedigitaliseerde collecties om te gaan?
Volgens Emerce is Foursquare versnelde aan het groeien: “Het bedrijf had 16 maanden nodig om de eerste 100 miljoen check-ins te verwerken. De tweede 100 miljoen kwam significant sneller binnen, een teken van een rappe groei in het gebruik van de dienst.”