Friends store
Levi’s heeft een aardig e-commerce concept geïntroduceerd waarbij sociale media ingezet wordt op een manier die voor ergoedinstellingen ook prima te gebruiken is. De functionaliteiten van Facebook, o.a. de ‘Like-button’, hebben ze bijvoorbeeld geïntegreerd in de corporate website.
Met de Like-button biedt de Levi’s site de gelegenheid aan te geven of je een kledingstuk aantrekkelijk vindt. Op de site wordt tevens bijgehouden hoeveel mensen dat specifieke kledingstuk ook als ‘leuk’ hebben aangemerkt. Van de mensen die op de Like-knop hebben geclickt, is bovendien een profielfoto te zien.
Met de zogenaamde ‘Friend Store‘ voert Levi’s de integratie met Facebook nog verder door. Gebruikers die zijn ingelogd op Facebook kunnen een lijst van Levi’s artikelen zien, die favoriet zijn bij hun vrienden. Als die vrienden op hetzelfde moment online zijn, kunnen ze bovendien ’samen winkelen’. Dat wil zeggen: ze kunnen hun selectie realtime te delen.
Deze toepassing van facebook is natuurlijk heel makkelijk inzetbaar voor musea, archieven of andere erfgoedinstellingen. Vervang de broek uit onderstaand filpje door een schilderij of een prent en je bent al een heel eind.