Games & erfgoed: Wie van de drie?
In de sessie van Anne Vroegop en Frans Hoving worden kenmerken van kwalitatieve (en van slechte) games besproken en beoordeeld. Anne toont een aantal voorbeelden. Bijvoorbeeld gameplay: hoe boeiend (verhalend) is het spel? Zijn inhoud, techniek en vorm in balans? Hebben je medespelers ook fun? Is het goed speelbaar in de context?
En dan begint het eigenlijke spel. Drie mensen uit de zaal zitten in een panel. Zij, Bonny van Centraal Museum in Utrecht, Anite van Catherijneconvent en Marcel van C-Fordt vertellen eerst wat ze doen en waar ze mee zitten. Vervolgens gaat Anne oplossingen voorstellen. Daarna mag het publiek kiezen welke twee instellingen doorgaan naar de finale.
Voor het Centraal Museum komt ze met een kennisquiz die gebouwd kan worden rondom vrijwilligers (of anderen) om de kennis van de collectie te vergroten. Voor C-Fordt, die het gebruik van het fort wil vergroten, bedenkt ze een marketing game. Voor het Catherijneconvent is een Facebook game bedacht. Laten we eens kijken op Facebook hoe we een jongeren doelgroep kunnen bereiken en interesseren voor (andere) religies.
En dan begint het stemmen. Het Centraal Museum valt af, maar krijgt wel een leuke troostprijs. Vervolgens worden de eerste basisconcepten voor de twee overgebleven instellingen verder uitgewerkt, met medewerking van de aanwezigen. Die dragen gul ideeën aan ook over de elementen die bepalen wat de gamer ermee wint. Aardige gedachte voor C-Fordt is dat een donateur in dit geval ook een gamer is. En dat gamers ook producten vanuit het fort kunnen verwerven. Bij het Catherijneconvent is er al snel een match met de database van heiligen en de heiligenkalender, die op Facebook gedeeld kunnen worden. Maar wanneer wordt het een game? Kun je iets unlocken, kun je iemand “heilig verklaren”? Kun je er een avatar aan koppelen en wat is de meerwaarde daarvan? Of een spel als ‘wie is het’ dat je door steeds verder te vragen ook steeds dichter bij de heilige in kwestie komt. Of dat je de heiligen en straatnamen met heiligen erin via Foursquare toegankelijk maakt, dat je er kunt inchecken en dus een deel van je todo-lijstje hebt afgewerkt (punten verdienen)?
En wie wint? Dat lees je straks bij de update, als de sessie is afgelopen…