Goede voornemens
Tijdens nieuwjaarsnacht heeft Nederland voor 68 miljoen euro de lucht gekleurd met vuurpijlen en zich laten horen met rotjes, sierknallers en hier en daar verboden strijkers. Er was een fikse politiemacht op de been, wat relschoppers niet echt leek te weerhouden. Geweld tegen hulpverleners nam toe. Allemaal ten gunste van het nieuwe jaar. Gaat dit als bijzonder feit de geschiedenisboeken in? Zal over pakweg 20 jaar het Nationaal Historisch Museum / innl hieraan refereren tijdens nieuwjaarsdag 2030?
Het nieuws van het afgelopen jaar werd gedomineerd door voornamelijk negatieve berichten: crisis, faillisementen in de financiele- en muziekindustrie, verkeersongevallen, schietpartijen, moord in een kinderdagverblijf, talloze “gezinsdrama’s” en op twitter meldt @JoeyShenouda: Ultra violet image of the sun at this moment 20:30 http://twitpic.com/we28u. Die uitbarstingen van de zon zouden ons doen en laten beïnvloeden. In Cannes zijn 3 mensen door vloedgolven verdronken, in Brazilië is een hotel bedolven onder modderstromen. Je zou bijna denken dat er iets moet veranderen.
wetenschap
En er verandert ook veel. Wetenswaardigheden als zonnevlammen, of de zwaartekracht, hoeven we allang niet meer in een papieren encyclopedie op te zoeken en zelfs niet meer in Wikipedia. We kunnen het nu via twitter direct vragen aan een science center of wetenschappelijk museum. Duurt misschien iets langer, maar we krijgen wel een persoonlijk antwoord. Vraag is vervolgens of we als dit soort sociale media nog populairder worden wel allemaal zoveel aandacht voor elkaar hebben; als we ook nog moeten werken om met z’n allen 68 miljoen aan vuurwerk uit te kunnen geven…
inzicht
In 2009 bracht het journaal ons ook het bericht dat replica van het VOC-schip Prins Willem afbrandde. De kosten bleken te hoog en het schip wordt niet opnieuw opgebouwd. Wat niet in het journaal kwam, maar bij ons in de erfgoedsector insloeg als een bom, was het bericht dat er niet langer (extra) geld beschikbaar wordt gesteld voor digitalisering (ruim gezegd). Vreemd verhaal als je dat afzet tegen de miljoenen die besteed zijn aan het vuurwerk en de bijkomende kosten van een enorme politiemacht om de boel beheersbaar te houden, om brievenbussen te barricaderen, en gewonden te verplegen. Dit jaar zijn er overigens ‘maar’ 3 mensen blind geworden door vuurwerk, de wisseling van 2008 naar 2009 leverden er nog 21 op. Is dat voortschrijdend inzicht?
vaardigheid
Je zou denken dat men leert van de verhalen uit het verleden. Helemaal als zoveel mensen online zijn, gebruik makend van sociale media en deze verhalen vooral online onder de aandacht worden gebracht. Dit laatste is, ironisch genoeg, ook de wens van de erfgoedsector. Niet zozeer het digitaliseren op zich, wat nodig is in het kader van behoud voor de toekomst, maar ook voor het toegakelijk maken ervan door verhalen online beschikbaar te stellen. Verhalen met informatie over en uit het verleden waaruit kennis voortkomt om in de toekomst te (her)gebruiken. Wordt het niet eens tijd dat we, desnoods bij wijze van goed voornemen, hier en daar wat bakens verzetten? Hoeveel hebben we daar voor over en hoe maken we dat aannemelijk?
Of moeten we nog eens goed naar de opbrengst gaan kijken, voorbij het blind staren op bezoekersaantallen en entreeprijzen. Kunnen we het leuke en creatieve van de aanpak van commerciële bedrijven toepassen binnen de erfgoedsector en ons op een andere wijze richten op opbrengst en waardevermeerdering? Moeten we daarvoor creatiever worden, of zakelijker of allebei?
samenwerken
Goede voornemens vertellen we graag aan anderen. Zo stimuleren we elkaar. We willen gezond zijn, sporten en stoppen met verslavingen. We willen ons inkomen veilig stellen en tegelijk ons innerlijk verrijken met betekenisvolle zaken zoals cultuur. En we leven in een rijke cultuur, een cultuur die ons identiteit geeft en voeding biedt voor de zaken die ons werkelijk interesseren in het leven. We kunnen van de overheid (en dat zijn we zelf) wel vragen om meer geld uit te geven aan cultuur en cultuurbehoud. Intussen zijn we met z’n allen online en kunnen we met sociale media van alles voor elkaar beschikbaar stellen. Vraag is dus niet of we er (extra) geld voor over hebben, maar of we tijd en aandacht beschikbaar willen stellen. Dan kunnen we z’n allen echt gaan knallen…