gratis audiotour in Museum van de twintigste eeuw
In het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn is van 16 december 2009 tot en met 16 mei 2010 de expositie “Rob Cohen, overlevende Holocaust” te zien. Bij deze expositie krijgt elke bezoeker een gratis audiotour. Daarin zijn geluidsfragmenten te horen die zijn ingesproken door Rob Cohen, momenteel ook mede-aanklager tegen oorlogsmisdadiger Demjanjuk in München. Rob Cohen overleefde meerdere concentratiekampen. Zijn indrukwekkende ervaringen zijn de rode draad door de nieuwe tentoonstelling over de Holocaust.
De 83-jarige Rob Cohen heeft zijn belevenissen uit de Tweede Wereldoorlog zelf ingesproken. Bezoekers horen, terwijl zij de vele indrukwekkende voorwerpen, foto’s en filmbeelden bekijken, zijn zeer aangrijpende verhaal. De expositie begint met de nagebouwde Chocolaterie die zijn ouders, die samen met zijn broer omkwamen in Sobibor, runden in Amsterdam. Zelf overleefde Rob Cohen vernietigingskamp Auschwitz en andere kampen.
Lopend door de zalen kunnen bezoekers met de audiotour per vitrine of voorwerp een tekst met extra informatie beluisteren. Op dit moment werkt de audiotour alleen nog bij de wisselexpositie, maar op termijn wordt het hele museum verwerkt in de audiotour.
Directeur Hans Stuijfbergen laat weten dat GuideID de leverancier van de audiotour is. GuideID levert zogenaamde ‘podcatchers’. De website meldt: De bezoeker loopt rond in het museum. Als hij meer wil weten over een object, richt hij de Podcatcher op het logo naast het object. De bijbehorende tekst wordt direct afgespeeld. Intoetsen van nummertjes hoeft dan niet.
Guide ID past een Indoor Positioning Systeem toe (IPS, vergelijkbaar met GPS). Voordeel van dit systeem is dat het echt draadloos is (dus geen wifi met alle bekabeling vandien). Aardige bijkomstigheid is verder dat de gebruiker vrij gemakkelijk zelf content kan invoeren via de website van GuideID. Bovendien kan die content op elk moment kosteloos gewijzigd of aangepast worden. ‘Het grote voordeel van zelf content verwerken is dat je ad hoc kunt reageren op kleine en grote veranderingen in een collectie’, aldus Steven Kolsteren, coördinator educatie van het Groninger Museum. ‘Zeker voor tijdelijke exposities geldt dat nieuwe informatie vlak voor opening of zelfs tijdens de tentoonstelling naar voren komt. Dankzij Guide ID konden wij hier adequaat op reageren en de expositie een enorme meerwaarde geven.’
Dat klinkt inderdaad als een flexibel systeem. Zelf heb ik indertijd (2006) voor het Vermeercentrum in Delft research gedaan naar audiotours, naast GuideID, Sennheiser en Antenna Audio, ook het PICKUP systeeem van Dataton, waar we uiteindelijk de audiotour achterwege lieten omdat de ruimte te klein en opeengepakt was en in enkele exhibits al teveel multimedia met bijbehorend geluid te vinden was.
Hans Stuijfbergen zegt desgevraagd over de gekozen opzet: “Wij en onze bezoekers zijn tot op heden zeer te spreken over de Audiotour. We hebben daarbij voor de huidige Holocaust-expositie bewust gekozen voor de stem van Rob Cohen zelf.”
Op mijn vraag hoe het Museum van de Twintigste Eeuw de toekomst op dat gebied ziet, zoals de participatie van bezoekers zowel in het fysieke (museum) als in het virtuele domein (online en mobiel), user generated content, toepassing van smartphones voor augmented reality etc., antwoordt Hans Stuijfbergen: “In de toekomst willen wij ook onze vaste collectie ontsluiten middels de Audiotour, maar dat zal waarschijnlijk pas gebeuren na onze verhuizing in 2011 naar het Oostereiland. Ook willen we tzt een podcast/audiotour op onze site plaatsen, maar juist het gebruiksgemak van de huidige audiotour (voor oud en jong) spreekt ons erg aan. Volgens ons gebeurt het nu nog erg weinig dat men voor het museumbezoek van de site een tour downloadt…”
getipt via twitter door museummedia