Hoe je als museum je inkomsten uit het bedrijfsleven vergroot
Gerard van Wingerden, bestuursvoorzitter van het streekmuseum in Bommelendam, heeft een probleem. Het museum krijgt dit jaar maar liefst € 10.000,- euro minder subsidie van de gemeente. Dat is bijna 20% van het jaarbudget. De wethouder heeft iets geroepen over cultureel ondernemerschap. Was het maar zo simpel.
Gerard roept het bestuur bij elkaar. Ze gaan brainstormen. De ideeën vliegen over tafel. Misschien iets met crowdfunding, of toch een vriendenkring opzetten? Secretaris Marga heeft een beter plan.
Vorig jaar is het museum door een plaatselijke aannemer benaderd. Hij wilde zijn jubileumfeest in het museum organiseren. Zijn relaties ontvangen op een unieke locatie, dat leek hem wel wat. Daar hielden ze uiteindelijk een leuk bedrag aan over.
Met een paar van zulke verhuren hebben ze die € 10.000,- zo bij elkaar. De rest van het bestuur is enthousiast. Ja, dat gaan ze doen.
Ze zetten een mooie tekst op de website. Ze drukken en verspreiden flyers onder de lokale ondernemers. Ook plaatsen ze een advertentie in een huis aan huis blad. Laat die euro’s maar komen.
En dan gebeurt er…niks.
Hoe komt dat?
De mensen van het museum hebben niet geïnvesteerd in het opbouwen van vertrouwen. Verwachten dat iemand meteen zijn portemonnee trekt bij het zien van jouw flyer is net zoiets als iemand tijdens een eerste date ten huwelijk vragen. In een goede relatie moet je investeren. Dat geldt net zo goed voor zakelijke relaties.
Maar hoe doe je dat?
Bijvoorbeeld op 1 van de volgende 3 manieren:
1. Vraag om doorverwijzingen
Als Gerard de aannemer had gebeld met de vraag “Weet je misschien ook andere bedrijven die bij ons een feest willen organiseren? “had dat hem vast een paar goede suggesties opgeleverd.
Als je bij het benaderen van een mogelijke nieuwe opdrachtgever de naam van een bekende kunt noemen geeft dat vertrouwen. Bedenk maar eens hoe de meeste mensen aan hun werkster, oppas of klusjesman komen.
2. Geef een presentatie
Een flyer is maar een stuk papier. Zaken doe je toch liever met mensen van vlees en bloed. Zorg dat jouw organisatie een gezicht krijgt! Marga kan bijvoorbeeld een presentatie geven voor de leden van de business club van haar broer.
3. Zet een case op je site waarin je beschrijft hoe je een opdrachtgever hebt geholpen
Alleen vertellen dat je eigen organisatie geweldig is roept wantrouwen op. Veel beter is het om te beschrijven wat je voor je opdrachtgevers hebt gedaan en wat het resultaat was. Helemaal als je hier ook nog een mooie quote en de naam van je opdrachtgever bij zet. Dit noem je ook wel “social proof”.
Maaike van Steenis is trainer en leert culturele instellingen hoe zij hun inkomsten kunnen vergroten. Kijk voor meer informatie op www.gemstoneprojecten.nl. Hier kun je tevens de gratis Actiechecklist aanvragen met 10 punten om zelf aan de slag te gaan met het vergroten van je inkomsten.