‘Liken’ in real life met Facebook en RFID
We hebben het op Erfgoed 2.0 al vaker gehad over mogelijkheden van online en offline activiteiten en de kracht van het combineren van die twee. Coca Cola heeft onlangs een campagne gerund waarbij de bezoekers bij hun event in Israel in real life konden ‘liken’.
Deelnemers kregen een RFID bandje dat gelinkd werd aan hun persoonlijke Facebook account. Daarmee konden zij tijdens het event in de offline omgeving aangeven wat ze leuk vinden en het automatisch gepost krijgen op hun facebookpagina (en op die van CocaCola uiteraard). Niet alleen konden ze locaties ‘liken’, ook kon men, door ter plekke naar een fotograaf te zwaaien met de armband, automatisch getagged worden op een foto.
Vooral die laatste lijkt me prima te gebruiken door erfgoedinstellingen. Mensen willen graag op de foto, ook als dat met jouw nieuwe tentoonstelling op de achtergrond is. Maar uiteraard kunnen we dit ook prima (en vrijwel onzichtbaar!) inzetten bij objecten in een vitrine. Zo zou je een eigen collectie van favorieten online kunnen tonen door deze offline ‘op te bouwen’. Dat noem ik nog eens combineren!
Publicis E-dologic stelde de techniek beschikbaar en het idee van PromarketGroup. Zo zijn er uiteindelijk van 15 tot 18 augustus elke dag 35.000 Facebook-posts door 650 bezoekers geplaatst. Dat is meer dan 100.000 posts in drie dagen. Kijk, dan schiet het op…