MCN2011 #dag 1: waar is een museum website goed voor?
Deze week ben ik op het Museum Computer Network conferentie in Atlanta. MCN bestaat al sinds 1967 en organiseert vanaf 1972 jaarlijkse conferenties. Dit jaar is het thema ‘Hacking the Museum’, met een focus op innovatie, behendigheid en samenwerking op het gebied van technologie in de museumsector. MCN2011 begint donderdag 17 november en duurt tot zaterdag 19 november. Vandaag een verslag van dag 1.
De officieuze aftrap van MCN2011 werd woensdagavond al gegeven, tijdens de openingsreceptie in het Margaret Mitchel House (de schrijfster van ‘Gone with the wind’). Officieel wordt een conferentie echter geopend met een keynote speech, die donderdagochtend plaatsvond. Na een introductie van MCN voorzitter Douglas Heckley mocht Kevin Slavin, oprichter van Area/Code en Starling, de keynote verzorgen.
De digitale met de fysieke wereld verbinden is een onderwerp dat Slavin fascineert, maar het kan wat hem betreft ook te ver gaan. Een kort filmpje van Microsoft, waarin werd gepleit voor een systeem waarbij aan elk mogelijk fysiek object een digitaal verhaal kon worden gehangen, toonde wat Slavin betreft aan dat je ook te ver kan gaan. We lopen volgens hem zo het gevaar van een informatie overkill, en maken kunst zo tot informatie. Slavin pleitte voor een andere rol voor digitale media: gebruik het om vragen te versterken, in plaats van ze te beantwoorden. Het verhaal dat kunst of historie vertelt gaat volgens Slavin dus niet over wat we zien, maar hoe we zien.
Na een korte koffiepauze kon er door de ruim 400 deelnemers aan MCN gekozen worden uit verschillende sessies. Ik koos voor het uitdagende ‘What’s the Point of a Museum Website?’: een panel discussie met Koven Smith, Suse Cairns, Mia Ridge, Nate Solas en Eric Johnson. Direct werd duidelijk dat er veel verschillende meningen zijn over wat een museum website moet zijn, en wat deze moet bevatten. Terugkerende vraag hierbij was wat de bezoeker van een museum website vraagt. Een aantal van de panel leden pleitte voor het negeren van deze vraag, door de vorm en inhoud van een museum website geheel door het museum laten bepalen. Hierbij gebruikt het museum haar authoriteit, iets waar sommigen heilig in geloven.
Eén van de doelen van een museum website is bezoekers naar het fysieke museum (als die er is) te trekken. Op dit vlak kunnen musea leren van start-ups, zogenaamde nieuwe webservices en apps, die sterk zijn in een ‘call-to-action’. Maar een museum website moet meer doen: het moet informatie bieden, een platform zijn voor discussie, de online collectie tonen, sociale media integreren, hip zijn, en en en… Of misschien ook niet? Moeten we de illusie dat bezoekers van een museum website daar daadwerkelijk iets van opsteken misschien laten schieten? Moet de museum website misschien alleen algemene informatie bieden, en links naar sociale media, Flickr en Wikipedia? Een interessante discussie, waar ook op MCN geen eenduiding antwoord op is te geven. Maar het belangrijkste wat beklijft van deze dag is een opmerking van Robert Stein: ‘I want to experience epiphanies online’. Oprecht verrast worden, door creatieve oplossingen. Kon dat maar op commando…
Hoe denk jij over (de rol van) museum websites?
David van Zeggeren is projectmanager e-cultuur bij Sparked.