meeste muziek wordt gekocht door mensen die illegaal downloaden
Er wordt nog altijd bij diverse organisaties gedacht dat het plaatsen van hoogwaardige content op internet, bijvoorbeeld foto’s in printbare kwaliteit, een nadelige invloed heeft op de verkoop ervan. Ook wordt er gedacht dat het tonen en doorzoekbaar maken van de collectie het bezoek aan het museum zal tegengaan, alles is immers al te zien en te bestuderen. Wat gebeurt er als gebruikers zelf met content van cultureel erfgoedinstellingen aan de haal gaan, bijvoorbeeld op vriendensites als Hyves en Facebook?De mening wordt weliswaar steeds minder vaak (openlijk) beleden, maar binnenin de organisatie is het denken in andere (verdien)modellen nog geen gemeengoed. En het tegendeel is waar, zo blijkt en niet alleen omdat liefhebbers het beroemde object toch in het echt willen zien. Het Powerhouse Museum in Sidney verkoopt, sinds de fotocollectie in hoge resolutie op Flickr The Commons beschikbaar is, juist meer reproducties via de museumwinkel. Bekend maakt bemind lijkt hier het adagium.
Volgens de uitkomst van een enquete over illegaal downloaden van muziek blijkt nu dat mensen die dit doen hiernaast ook vaker muziek aanschaffen. Dat gaat dus nog een stapje verder dan gebruikmaken van gratis content. Bovendien blijken consumenten wel degelijk bereid te betalen voor muziek, zolang het maar heel goedkoop en heel gemakkelijk is om te kopen; zoals bij iTunes. Daaraan kunnen ook cultureel erfgoed instellingen een voorbeeld nemen. Het betekent wel dat gebruikelijke marketing en inkomsten op een andere manier dienen te worden aangepakt. Muzikanten verdienen nu minder aan de opbrengst van cd’s (en dat ligt dus niet eens zozeer aan het illegaal downloaden). Daarentegen verdienen ze meer aan andere fan-gerelateerde opbrengsten, zoals concerten en merchandise van fan-artikelen. Een band is meer dan alleen de songs. En museum is meer dan alleen de items in de collectie. Kunst is om de liefhebbers en fans op hun passie aan te spreken, om ook het verhaal te verkopen en op het gebied van kennis, beleving en ‘conversaties’ de spin in het web te zijn.