MMNieuws: gebruik van nieuwe media technieken

Als je dacht dat je je zou vervelen tijdens het kerst reces, of als je van plan bent in de kerstvakantie fabelachtig veel inspiratie op te doen of jezelf gewoon eens goed bij te lezen op gebied van nieuwe media, is er goed nieuws. Op de valreep van 2010 komt het blad MMNieuws namelijk met een zeer inspirerend themanummer over nieuwe media. Daarbij komen de technieken, de keuzes, de realiteit en het beleid aan bod.
Er is meteen ook een mooie aanbieding die we aan de lezers van het Erfgoed 2.0 weblog mogen doen: Wie MMNieuws nog niet kent en graag dit themanummer gratis wil ontvangen, kan een mail te sturen aan redactie@mmnieuws.nl. Er is maar een beperkt aantal nummers beschikbaar, dus wees er snel bij!

Alleen al de cover is een bezienswaardigheid. Het bevat een 3D beeld dat je met behulp van augmented reality kunt zien door naar de MMNieuws-pagina op de website van Beyond Reality te surfen en de cover voor je webcam te houden. Een unieke gelegenheid om deze crossmediale techniek zelf te ervaren.

Zelf ben ik gasthoofdredacteur en vanuit die hoedanigheid heb ik meegedacht over de thematiek, de inhoud en ook auteurs voorgedragen. Zo zijn er bijdragen te lezen van o.a. Arnoud Odding, Edwin Mijnsbergen, Bart Grob, Arjan den Boer, Léontine Meijer-van Mensch & Peter van Mensch en Bart Brouwers. Ik citeer hier even uit mijn bijdrage (voorzien van links) aan dit themanummer:

“Al met al snijden nieuwe media en hun toepassing een boel kwesties aan over diverse onderwerpen en expertises. Daarom vragen we het in dit nummer van MMNieuws aan een museumdirecteur, aan een conservator, een docent ethiek, een innovatieve hoofdredacteur, een mediaondernemer, een informatiemanager en allemaal hebben ze tegenwoordig intensief met elkaar te maken. We zien, door toenemend mediagebruik, een integratie van functies, afdelingen en organisaties. Veel verandering die niet als vanzelf plaatsvindt, laat staan geaccepteerd wordt. De culturele instelling ziet zich gaandeweg geconfronteerd met andere doelen, taken, verstandhoudingen: een nieuwe rol zodoende. Gaat het dus over participatie in betekenisvolle netwerken door tal van innovatieve mediatoepassingen of gaat het domweg over een sociale media hype? Maakt dat wat uit?
De meeste organisaties willen heus wel met sociale media aan de slag; succesverhalen te over. Dit in tegenstelling tot professionele business modellen, waaraan nu vooral behoefte ontstaat. En dat leidt tot een herziening van de uitgangspunten waarop de organisatie gebaseerd is.”

Meer informatie op de website van MMNieuws

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.