Mona, met oog voor het verdienmodel…
Mocht je plannen hebben om naar Australië af te reizen, vergeet dan het eiland Tasmanië niet. Sinds januari 2011 is daar een nieuw museum geopend: Het Museum of Old and New Art. Dit museum is opgericht door David Walsh, een Tasmaanse verzamelaar, die met de opzet van een goksysteem een prettig fortuin wist op te bouwen. Walsh heeft duidelijk buiten de normale museummuren durven kijken.
Walsh geeft zelf aan dat dit museum een ‘Disneyland voor rebellen’ is. Volgens Walsh moet ‘het gaan rommelen, stinken en rumoeren’ binnen het museum. De nadruk ligt op kunst met zijn lievelingsthema’s: seks en de dood. “Alle antieke en Westerse kunst is een uitdrukking van de behoefte aan het ene en de angst voor het andere” aldus Walsh. Daar mag je natuurlijk van denken wat je wilt, maar het business model van deze man kan ons zeker nog iets leren.
Bezoek de site en geniet alvast van het aanbod en de manier van communiceren. Dat is toch lichtelijk anders dan we gewend zijn. Het museum biedt naast de bekende tijdelijke en vaste tentoonstelling een uitgebreid pakketje aan haar bezoekers. Zo kun je in dit museum genieten van luxe wijnen, lekker hapjes, biertours en proeverijen en andere evenementen, maar kun je ook de bij het museum behorende paviljoens huren voor een overnachting.
Elk paviljoen, vernoemd naar bekende moderne kunstenaars, is ingericht vanuit de betreffende kunst. Zo kun je slapen onder het genot van een projectie of met een Brett Whitley aan de muur. Elk paviljoen heeft naast de moderne werken ook enkele oude schatten ‘in opstelling’. Te boeken vanaf ongeveer €290,= per nacht. En op de site zie je wat een enorm succes ze hier tot nu toe mee hebben!
Vanuit de zoektocht naar nieuwe bussinessmodellen, waar we nu binnen Nederland ook meer op focussen, biedt Mona verfrissende voorbeelden. Lees, reis en raak (alsjeblieft) geïnspireerd…