Monumenten leren kennen met QR code
Op 10 februari j.l. stond het Crossmedia Café in het teken van mobiele media. Crossmedia Café is een serie bijeenkomsten op Mediapark in Hilversum, wat al een paar jaar georganiseerd wordt door Immovator. Volgens Immovator wordt 2009 het jaar dat heel Nederland gebruik begint te maken van mobiele media diensten. “Het was steeds een groot probleem om mobiele content bij de gebruiker te krijgen. Tenminste, tot een jaar geleden, juli 2008. Op dat moment zette de iPhone, en met name de achterliggende distributie van mobiele content via de App store, de mobiele wereld op zijn kop. Het nieuwe distributiemodel dat door Apple geïntroduceerd werd, heeft een revolutie veroorzaakt. 14 miljoen iPhone gebruikers downloaden sindsdien alles wat los en vast zit en iedereen volgt.” Een voorbeeld is Pathé Mobiel, waarmee je direct toegang hebt tot tijden en locaties van films. Je kunt er ook streaming de trailers van de films bekijken. Zie ook de 10 mobiele media pitches.
In een eerder bericht op Erfgoed 2.0 werden twee andere mobiele toepassingen, Wikitude en Narb al besproken. Naarmate meer mobiele diensten en applicaties beschikbaar komen, zullen niet alleen mensen locatie-onafhankelijker kunnen zijn, maar ook hun ‘conversaties’ en hun ideeën mobieler worden, als memen (Wikipedia: Een meme is een begrip uit de memetica en betekent een idee dat zich onder informatiedragers verspreidt (tot nu toe voornamelijk menselijke hersenen), en wordt ook wel omschreven als een besmettelijk informatiepatroon). Tijd voor een voorbeeld:
Je loopt door een stad, ziet een gebouw en vraagt je af wat voor gebouw dat nu eigenlijk is. Het gebouw uitvoerig uiterlijk bestuderen is dan een manier. Naar binnen gaan (als dat mogelijk is) en navraag doen, kan ook. Wie minder tijd heeft kan op den duur met de camera van een mobiele telefoon een code scannen om daarna op een mobiele website alle (historische) feiten van dat gebouw te zien, inclusief foto’s van binnen- en buitenkant. In Utrecht kan dat al bij een aantal monumenten. Het gaat hier niet om een shotcode, of ‘pluk-code‘, maar een QR-code. Het Utrechts Monumenten Fonds (UMF), dat 65 jaar bestaat, zal al haar panden in de Utrechtse binnenstad van QR codes gaan voorzien, zodat voorbijgangers direct informatie en foto’s over het pand kunnen opvragen. Hierdoor wordt het mogelijk om een interactieve wandeling langs de oude panden te maken. Het UMF is de eerste in Europa die middels het gebruik van QR Codes op interactieve manier het erfgoed met bezoekers en geïnteresseerden van de stad Utrecht deelt.
QR Codes zijn 2 dimensionale barcodes die ingescand kunnen worden met de fotocamera van bijna iedere moderne mobiele telefoon. De technologie is ontwikkeld door het Japanse Denso Wave. In eerste instantie waren QR Codes bedoeld voor het herkennen van onderdelen in geautomatiseerde productieprocessen (dit gebeurt nog steeds). Ondertussen vind je QR Codes overal terug als de koppeling tussen digitale informatie op het internet en onze fysieke wereld (vooral in Japan).
Je kunt er meer over lezen in dit artikel. Bedenk hierbij dat het niet heel lang meer zal duren eer een grote groep gebruikers over internet op hun mobiel zal beschikken. Juist bij ruimtelijke projecten gaat dit een belangrijk toepassingsgebied vormen.