Museumcongres: uit de comfortzone
Het Museumcongres 2012 vindt plaats op 4 & 5 oktober 2012 in Maastricht en belooft een boel discussie los te maken en ook richting te geven in een tijd die weliswaar erg opwindend is, maar waarin de te kiezen koers niet bij voorbaat uitgestippeld of makkelijk te volgen is. Hoewel het Museumcongres al volgeboekt is, wil ik er toch nog even aandacht aan besteden.
Als je naar het programma kijkt valt meteen op dat er niet 1 hoofdthema is, of het moest gaan over de veranderende verstandhoudingen tussen cultuur / erfgoed, politiek, bedrijfsleven en samenleving. Om hierin op verstandige en integere wijze mee te veranderen, zullen we onze comfortzone moeten verlaten, is de gedachte. “Economische recessie en politieke verdrijven de museumsector uit zijn comfortzone. Veel onderwerpen verdienen aandacht . Het Museumcongres 2012 heeft daarom niet één thema maar vier aandachtsclusters: Morrelen aan de autoriteit, Cultuurpolitiek en (post)populisme, Samenwerken omdat het mag, kan of moet en Paradigma’s van paradijsvogels. ”
Het is voor het eerst dat Erfgoed 2.0 en Stichting E30 op het Museumcongres vertegenwoordigd zijn. Sterker nog: het is voor het eerst dat ik er zelf aanwezig ben. Ik leid er een werkgroep met de titel “Het netwerk als platform“. In deze werkgroep bespreek ik een aantal criteria en succesfactoren voor het succesvol inzetten van sociale media netwerken als strategisch gereedschap voor een museum, als middel om publieksparticipatie en maatschappelijk draagvlak te vergroten en worden de aanwezigen meegenomen naar de vervolgstap: sociale media proposities.
Daarbij zal ik een theoretische basis bieden en aan de hand van praktische voorbeelden en tips duidelijk maken wanneer en waarom die aanpak werkt. Ik geef toe, dat is nogal een belofte en voor een sessie van 5 kwartier wellicht een boel informatie. Maar wie mij kent, weet dat ik snel praat, grote stappen maak en met tal van metaforen en voorbeelden kom en zo graag een kiem leg die men vervolgens zelf kan ontwikkelen. Dus dat ik de aanwezigen liever een bak met zaad inclusief zaaiplan met bijbehorende tips en tuinadvies meegeef dan een bosje bloemen. Daarom ook ben ik gedurende het gehele Museumcongres beschikbaar als loslopende consultant voor de meest prangende vragen op gebied van (communicatie) strategie, crowdsourcing, participatie, ondernemerschap en media; in speed-consultant gesprekken van maximaal 10 minuten.
Daarnaast zal ik een inleiding verzorgen voor een workshop onder de titel ‘Collecties Digitaal voor Dummies’, Een overzicht van de belangrijkste collectiesites en ontwikkelingen. Deze workshop is vooral bedoeld voor medewerkers uit musea die niet dagelijks bezig zijn met digitalisering en collecties (bijvoorbeeld conservatoren, tentoonstelling medewerkers en educatoren) maar die toch in eenvoudige en niet technische taal iets willen weten over de enorme opkomst van collectie-sites, de do- en don’ts en de meest recente ontwikkelingen.
Tussen alle bezigheden door zal ik mijn uiterste best doen om toch nog live wat verslag te doen; voor degenen die er niet bij kunnen zijn. Er wordt namelijk al gesproken van Mocht je er zelf wel bij zijn en mij willen helpen met het verslaan van het Museumcongres, laat het me dan s.v.p. even weten. Mooiste zou zijn als we met meer mensen kunnen bloggen en natuurlijk help ik je er even mee op weg als je weinig ervaring hebt met bloggen.