MW 2011: interactive WALL project van Museum Copenhagen
In april 2010 plaatste het Museum van Kopenhagen, in samenwerking met Gibson Group Ltd en ‘Spild af Tid’ (tijdverspilling), een enorme multi-touch wand bij Kongens Nytorv (Koningsplein), een van de centrale pleinen van Kopenhagen.
De multimedia wand, WALL, is een 12 meter lang en 2 meter hoog interactief plasmascherm. Met een simpele handbeweging over het multi-touch scherm kun je van buurt tot buurt door de straten van de stad navigeren.
Het geeft bewoners (en bezoekers) van Kopenhagen op ‘straatniveau’ toegang tot een poëtisch stadsgezicht, samengesteld uit beelden en kennis over de stad. Zo wil het Museum een platform bieden voor alle burgers en gasten van de stad om met elkaar samen te werken en te discussiëren over het verleden, heden en toekomst van de stad. WALL is gekoppeld aan een website die de interactie op straat verbindt met (de database van) het museum.
Onder het motto ‘Taking the museum to the streets’ werd er tijdens Museums and the Web gesproken over de installatie. Wat zijn de uitdagingen voor een museum, wanneer gebruikers steeds meer kennis en ervaring kunnen delen via blogs, wiki’s en andere sociale platformen? Zijn de museale collecties dan niet langer het absolute waarheid, maar ligt er een taak om al die kennis en ervaring te verzamelen, uit te leggen en aan te vullen door middel van interpretatie en contectualisering? Interessante vragen, waarbij het natuurlijk de vraag is of zo’n enorme interactieve wand ook daadwerkelijk iets teweeg brengt.
WALL functioneerde in het eerste halfjaar 14 uur per dag. In die tijd heeft WALL meer dan 400.000 gebruikers getrokken, die samen meer dan 2.000.000 beelden hebben bekeken, de installatie verstuurde meer dan 60.000 persoonlijke ansichtkaarten en – misschien wel het belangrijkst – er zijn 2500 nieuwe bijdragen geüpload. Bezoekers kunnen met een usb stick langskomen en hun content toevoegen. De komende vier jaar za de semi-mobiele wand worden verplaatst in Kopenhagen.