#MW2010 Don’t try, just do…
Museums and the Web 2010
Donderdag 15 april
Plenaire opening
“Denk als een entrepreneur. Ook als erfgoedinstelling!”
Brad Feld van de Foundry Group opent MW2010 en gaat in op zijn visie op “engaging the audience”. Brad is entrepreneur en al sinds 1985 in bussiness. Brad hoopt met zijn lezing de toon te zetten voor de komende dagen. Met een openingslide van Yoda heeft hij dat doel al snel bereikt.
De kernboodschap van Brad is dat wij als erfgoedinstellingen meer moeten denken en handelen als entrepreneurs. Z’n motto hierin is: Don’t try, just do… Immers: iets willen bereiken, iets willen doen betreft een keuze. En het slagen hierin dus ook.
Brad benadrukt zijn visie met de volgende uitgangspunten:
- unlimited resources do not exist
De bepertkheid van middelen zorgt voor een beperkte visie op je eigen mogelijheden. De grote entrepreneurs hebben niet gekeken naar de middelen die ze hebben en hun zaken daarop afgestemd. Denken vanuit wat je hebt en daaruit concluderen dat je dus niet zoveel kunt, is killing voor het naleven je doelstellingen. Denk liever vanuit wat je wilt en wat je daar voor nodig hebt. - take risks
Durf risico’s te nemen. Durf ook als erfgoedinstelling je nek uit te steken. “bring it out there”. Betrek daar je omgeving bij. Dit zal het resulktaat uiteindelijk ten goede komen. - fail early
Als je risico’s neemt, durf dan ook te falen. Leer van je fouten en zorg voor verbetering. Vaak zie je bij bijvoorbeeld de detailhandel dat een product slechts weinig verbetering biedt, maar wel voor aanzienlijk meer verkocht wordt. Zorg ervoor dat wat je aanbiedt goed is en ben niet bang wanneer het in eerste instantie minder geweldig utpakte dan je voor ogen had. Gebruik deze ‘missers’ en bouw hierop voort. - don’t be afraid to break some glas
Bij veel organisaties wordt vanuit angst gewerkt. Angst om het verkeerde te doen en angst om hierdoor slechte resulatten te boeken. Durf de confrontatie aan te gaan. Zorg hiermee voor uitdagen en inspiratie. - search outside the museums
Denk buiten je instelling. Verplaats je werk naar buiten de muren van je instelling. Zoek buiten de context die je gewend bent. Een van je belangrijkste doelen als erfgoedinstelling is je (potentiele) publiek begrijpen, dus ga daar waar zij zijn in plaats van hen telkens naar jou te laten komen. Volgens Brad is het niet binnen de instellingsmuren waar “the good stuff” plaatsvindt. Dat gebeurt daarbuiten. Als je wilt inspireren en innoveren ga naar buiten. Kijk bij de buren, hoe hebben zij zakengeregeld en wat kun je daarvan (over)nemen? - go further outstide of museums
Kijk ook verder dan de erfgoedinstellingen en bij andere soorten organisaties. Gebruik je netwerk om te zien hoe je óók zou kunnen werken. Zorg dat je daar bent waar jij denkt dat de interesante producten gemaakt worden. De producten die je eigenlijk graag zou willen kunnen gebruiken. Spreek mensen hierop aan en treed in overleg. - talk to entrepreneurs
Klanten en gebruikers. daar zijn we allemaal naar op zoek. Deel je ervaringen en geef elkaar feedback. Volgens Brad zijn entrepreneurs een goede partij om mee te sparren; je krijgt vaak meer terug dan dat jij erin moet stoppen, omdat ze zo graag de feedback willen ontvangen. Hierbij maakt het volgens Brad niet uit of je nu wel of niet een potentiele klant bent. - talk to the future
“Transition from not having technology to having technology” Denk aan hoe de toekomst van onze kinderen eruit gaat zien. Immers elke 5 jaar is er wel een grote verandering. Begrijp hoe de doelgrope nu denkt om ze over die tijd te kunnen bedienen. leg hierbij ook vooral aandacht op de mensen die je (nog) niet kent. Over jaren gaat het je immers ook om hen. - think like a for profit
Denk vanuit je klanten. Durf bij het vermarkten van je product anderen jou hierbij te ondersteunen. Verschuif het probleem niet maar zoek je partners, ook als dit je bezoekers zijn! Durf een tegenprestatie te vragen voor datgene je levert. Erfgeodinstellingen leveren een duidelijk en interessant product waar best een vergoeding tegenover mag staan. “Fund your work through the work that youre doing” - play a long term game with a short term focus
“Pull an idea in your head for 4 yeards and feel shitty about it” Wees niet bang om iets waar je jaren op broedt in enkele dagen uit te voeren. Ook dan zal het lange termijn resultaat aanwezig zijn. - think about the future
“Think of future engagement”. Creeer vandaag al dat wat je in de toekomst wilt hebben of bewerkstelligen. (Volgens Brad komen we allemaal een heel eind als we scince fiction lezen, en dan vooral Daemon van Daniel Suarez) - be your customer
Durf je bezoekers op een dusdanig manier bij je werk te betrekken door ze een rol te geven binnen je bedrijfvoering. Bezoekers in je Raad van bestuur? Betrek je klanten bij wat jij met hen wilt bereiken. Zorg dat je omgeven bent door je klanten. (Het voordeel van een museum is uiteraard dat dit de dagelijkse praktijk is…) Gebruik dit in je voordeel.
Al met al een leuk verhaal met een aantal open deuren maar toch altijd goed om weer eens te horen. De k=humor van Brad heeft het publiek geïnspireerd met plezier de conferentie tegemoet te gaan. MW2010 is officieel begonnen!