MW2011: hoe succesvol ben je online?
In de wandelgangen hoorde ik dat er weinig ‘nieuws’ zou zijn op Museums and the Web. Dat klopt een beetje, er is niet opeens twitter of quora dat z’n intrede doet. Maar we hoeven ook niet naar Museums and the Web om dat te ontdekken. Sinds we twitter gebruiken, en facebook, zijn we al snel op de hoogte van zulk nieuws.
Dus gaan we naar Museums and the Web om te zien en te bespreken wat er met al die toepassingsmogelijkheden gedaan wordt, waarom en met welk effect, we bediscussieren wat de consequenties daarvan zijn. Zo was er een discussie over gebruik van sociale media en de invloed daarvan op het bezoek naar de website; hoe evalueer je of je online succesvol bent? De invloed van sociale media op bezoek naar de website van het betreffende museum blijkt tamelijk marginaal te zijn. Je zou meer hebben aan goeie SEO. DE vraag is echter of sociale media moeten dienen om meer bezoek naar de website te genereren. Als ‘bezoekers’ blij zijn met jouw aanwezigheid op hun Facebook, waarom zou je ze daar niet laten? Je gaat immers niet naar een conferentie om tegen iedereen te zeggen ‘kom op, we gaan nu met z’n allen naar mijn conferentie.’ Dat klinkt logisch, maar nog steeds zijn de meeste inspanningen erop gericht om via sociale media meer traffic naar bijvoorbeeld de eigen online collectie te krijgen. Wat je merkt is dat de vragen die de sessie oproept, voor een belangrijk deel ook via twitter gesteld worden. En dat geheel aan online en offline conversaties maakt voor mij zo’n Museums and the Web conferentie waardevol.
Wil je weten hoe Augmented Reality precies werkt, inclusief stappenplan en technische gegevens, moet je niet naar deze conferentie komen. Die achtergrondinformatie kun je thuis vinden via de bijbehorende website, de papers en -wederom via twitter- via de deelnemers.
Om naast mijn eigen bevindingen zoveel mogelijk informatie en opinie bij elkaar te sprokkelen, ging ik als een bezetene twitteren en vooral ook veel retweeten. Waar ik iets miste, was een ander wel weer opmerkzaam. Sean Redmond, web developer bij het Guggenheim, liet op zijn weblog een aardige grafiek zien, waaruit bleek dat @erfgoed20 veruit de meeste tweets genereerde. Eeen manier om die tweets automatisch in een document te laten terugkomen, ken ik nog niet en programmeren is niet mijn sterkste kant. Dus moet ik ze handmatig knippen en plakken en verwerken. Ik inmiddels een document met heel veel van die korte berichtjes en links. Die wil ik de komende weken verwerken in korte artikelen over MW2011.