Nog even naar de Biennale? Vergeet je smartphone niet!
Dit jaar, van 4 juni tot 27 november, is er een mooi aanbod van Augmented Reality op de Biennale te Venetië. De uit New York afkomstige kunstenaar William Pappenheimer heeft op het plein in Venetië een groot aantal AR-padden geplaatst. Dit project heeft hij op diverse plaatsen in de wereld uitstaan, maar in Venetie heeft hij ze aangepast aan de Biennale. Door op je telefoon te likken aan bijvoorbeeld een Pipilotti Rist-pad, krijg je op het scherm een ‘hallucinerende’ Pipilotti-achtige animatie te zien. Hij heeft zijn project gebaseerd op de zogenaamde paddenlikkers (mensen die padden zoeken, die oppakken en dan het verse gif van de reptielenrug likken). Padden geven als ze bang zijn een stof af die een hallucinerend effect veroorzaken.
Het virtuele Venetië is een walhalla voor de kunstenaars en het aanbod is groot genoeg om te spreken van een heuse concurrentiestrijd. Diverse kunstenaars hebben virtuele paviljoens gecreërd, maar Sander Veenhof zou Sander Veenhof niet zijn als hij niet had bedacht dat hij de bezoeker de mogelijkheid biedt zelf een paviljoen neer te zetten (of dat van een ander te verwijderen).
Daarnaast zijn ook verschillende games ontwikkeld om op de pleinen in Venetië, te zien via het grote led-scherm van Dropstuff. Het duo Driessens/Verstappen maakte een spel genaamd Heter-Kouder (het ‘warm of koud’ spelletje dat we allemaal als kind weleens gespeeld hebben). Spelers proberen hiervoor als eerste een bepaald punt op het plein te bereiken. Afhankelijk van je afstand naar het punt verkleurt je telefoondisplay van blauw (koud) naar rood (warm) naar geel (heet). Bezoekers kunnen vervolgens op het grote scherm de route volgen die de spelers lopen.
De games zijn helaas al voorbij (waren tot 31 juli), maar de rest is als het goed is gewoon nog te beleven daar in Venetië.