Onderzoek: Interactieve routes bij musea
Interactieve routes in musea zijn er in veel vormen en met velerlei mogelijkheden. De toepasbaarheid is voor ieder museum verschillend. Voor het Nationaal Onderwijsmuseum deed ik onderzoek naar verschillende vormen van interactiviteit, die musea toepassen in hun route door de presentatie. Het Onderwijsmuseum opent eind 2014, in een vernieuwde vorm, de deuren in Dordrecht. Voor de nieuwe inrichting wil het museum interactiviteit verwerken in de vaste en tijdelijke presentaties. Het doel is om de bezoekers actief te betrekken bij de collectie.
Om te onderzoeken welke vormen van interactiviteit geschikt kunnen zijn voor het Onderwijsmuseum, is mij gevraagd hier een kleinschalig veldonderzoek naar te doen. Ik heb als opdracht meegekregen om na te gaan welke interactieve systemen musea gebruiken in hun route door de presentatie en wat de ervaringen van de musea hiermee zijn. In mijn onderzoeksrapport beschrijf ik, naast de ervaringen van museummedewerkers van tien musea in Nederland, mijn eigen bevindingen met betrekking tot bruikbare vormen van interactiviteit.
Indien u, na het lezen van dit rapport hieronder, geïnteresseerd bent in toepassingen van interactiviteit voor uw museum, dan kunt u contact met mij opnemen voor een soortgelijk onderzoek.