Pinning if then is now
Nieuw is Pinterest al lang niet meer en onbetekenend al helemaal niet. De ‘social media darling’ wordt inmiddels als derde gerankt op meest populaire social media lijstjes, waarbij alleen Twitter en Facebook voorgaan. Met een grotendeels vrouwelijk achterban wordt de steeds populairdere foto ‘verzamel’ site overspoeld met ‘tasty recipes’, ‘pretty pictures’ en ‘fashionable fashion’. Dus wat heeft het jonge, cross-mediale, erfgoed, cultuur en toerisme platform if then is now er dan te zoeken?
Pinterest gebruikers zijn niet specifiek op zoek naar ‘iets’. Ze zijn op zoek naar ideeën, inspiratie en antwoorden op vragen waarvan ze niet eens wisten dat ze ze hadden. Het gaat om de ervaring van het ontdekken. Zoekfuncties zijn ideaal voor het vinden van antwoorden. Maar bij ontdekken gaat het om het vinden van inspiratie. Als we iets specifieks zoeken gaan we naar Google en voeren een zoekopdracht in. Pinterest begint voor die zoekopdracht, voordat we überhaupt wisten dat we ergens in geïnteresseerd of naar op zoek waren.
Ontdekken en inspireren boven het slechts verschaffen van droge informatie is wat Pinterest en if then is now met elkaar bindt. Door de enorme hoeveelheid geïmporteerde content op if then is now, die bestaat uit meer dan 100.000 artikelen objecten en afbeeldingen, biedt Pinterest de mogelijkheid om onze achterban via dit kanaal op hoogtepunten uit deze gigantische collecties te wijzen. Een directe link of aanwijzing waar je kunt beginnen met zoeken. Maar zoeken en andere voor de hand liggende strategieën zoals het genereren van traffic zijn onderdeel van het praktisch gebruik van Pinterest. En het gaat juist om zoveel meer.
Niet voor niets geldt het gevleugelde gezegde dat een foto meer zegt dan duizend woorden. Het beleven en tot leven brengen van geschiedenis is één van de speerpunten van if then is now. Pinterest biedt ons de uitgelezen mogelijkheid om juist dat verhaal te vertellen door middel van beeld. Een historische plek of object heeft geen betekenis zonder verhaal en dat geldt ook vice versa. Geen sprekend verhaal zonder het object, of in ieder geval een afbeelding ervan.
De toegevoegde waarde van beeld zal niemand ontkennen, maar Pinterest voegt daar nog een extra dimensie aan toe. Door de mogelijkheid om verschillende afbeeldingen naast elkaar te tonen gaat het juist om de combinatie daarvan die het verhaal vertellen. Een onverwachte samenstelling van een foto van Nina brink en een schilderij van een tulp roept onherroepelijk vragen op. Net als in onze zogenaamde ‘experience display’ (afbeelding) op if then is now, functioneert Pinterest dan ook bijna als een strip: een combinatie van beelden die je mee op reis neemt en een verhaal vertelt, om uiteindelijk antwoorden te geven op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had.