Share Happy met AR en gezichtsherkenning
Icecream makes u happy, aldus Unilever. Het bedrijf heeft een ijsco-automaat met touchscreen ontwikkeld, die gebruik maakt van augmented reality, gezichten van voorbijgangers herkent en digitale foto’s maakt en doorstuurt.
In diverse steden op de wereld, waaronder Parijs en Hamburg, staat de Share Happy van (bij ons) Ola. Deze ijsmachine beloont voorbijgangers met gratis ijs wanneer zij lachen. De automaat maakt in eerste instantie gebruik van augmented reality om aandacht te vragen: het gezicht van een voorbijganger wordt op een cartoonfiguur afgebeeld. Eenmaal bij de automaat, wordt gevraagd om te lachen.
Ook kan de automaat iemands leeftijd, geslacht en gemoedstoestand inschatten dankzij cameraherkenning. Een door de machine genomen foto wordt ten slotte, met toestemming van de passant, geüpload naar Facebook. Share Happy, die op draadloos 3G-internet draait, moet één van de marketingboodschappen van ijsmerk Ola uitbeelden: ijsjes zouden volgens Ola een manier vormen om samen blijdschap en geluk te delen. De campagne is 21 juni gelanceerd en draait best goed. Ik zie dit apparaat ook wel dienst doen in of voor erfgoedinstellingen.