Sterke verhalen bij Kom Je Ook? 5

Hoe kunnen culturele instellingen storytelling inzetten om meer contact te maken met het publiek? Hoe bereik je nieuwe doelgroepen in erfgoed, kunst en cultuur met verhalen? En op welke manier kunnen bezoekers hun verhalen delen? Wat maakt deze verhalen sterker?
Daarover organiseert Mediamatic op 1 juni in het Bijlmer Parktheater voor de 5e maal een bijeenkomst onder de titel “Kom je ook? – Sterke Verhalen” met de allerbeste rondleiders van een aantal musea en heel veel verhalen…

Verhalen en vertellers
Intussen vindt op de Linkedin groep van Erfgoed 2.0 al enige tijd een uitgebreide discussie plaats over aard en kwaliteit van verhalen vertellen en (besef van de) vaderlandse geschiedenis. Een onderwerp dat de gemoederen nogal bezighoudt, en terecht. Is het vertellen van verhalen alleen maar bedoeld om de sfeer te verhogen in de zin van het museum als experience, of is het een wezenlijk onderdeel van de manier waarop we cultureel erfgoed behouden en overdragen aan volgende generaties?

Voor wie is Kom je ook?
Kom je ook? is een serie bijeenkomsten voor marketeers, curatoren, programmeurs, educatoren, managers en beslissers uit kunst-, cultuur- (incl. de podiumkunsten) en ergfoeddisciplines.

Doen pitch
‘Kom je ook?’
wil bezoekers inspiratie en de moed geven om zelf nieuwe vormen van participatie toe te passen in museum, podium, archief of andere culturele instelling. Tijdens de Doen Pitch presenteren culturele instellingen en mediamakers innovatieve ideeën. Het publiek en de jury bepalen twee winnaars, die ieder hun idee met experts uitwerken en kans maken op financiering van hun project. Een groot aantal vorige pitchers kreeg inmiddels subsidie. Meedoen aan de Doen Pitch gaat via www.mediamatic.net/doenpitch.

Verder in het programma: Sara Barron (The Moth, NY) over ‘The Art of Storytelling’, Pieter-Matthijs Gijsbers over verhalen in het Openlucht Museum, Karlijn Ribbers over rockONroll stories, Petra Katzenstein over de LSD-methode voor suppoosten, Wijnand Stomp, het ANP foto archief 3.0, de allerbeste rondleiders van Foam, Tropenmuseum en Rijksmuseum en meer.

Bezoekers kunnen een gratis ticket (t.w.v. 99 euro) voor ‘Kom je ook’ winnen door zelf een verhaal in te zenden voor de online Sterke Verhalenwedstrijd. De 40 best bekeken verhalen op YouTube verdienen een vrijkaart.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.