Stoelen kiezen met sociale media
Opnieuw bedenkt KLM een aardige toepassing met sociale media; dat gerucht gaat althans. Het YouTube kanaal van KLM laat aardige voorbeelden van zien van acties die gekoppeld zijn aan sociale media, zoals de live reply via twitter. Eerder koppelden zij al hun serie van 91 delftsblauwe huisjes aan Google Maps. Eveneens vorig jaar verrasten ze wachtende passagiers, die via sociale media lieten weten zodadelijk met KLM te vliegen, met een attentie die gebaseerd was op hun online profielen. De laatste leek misschien een beetje op het randje, maar wel vernieuwend, gedurfd en goed voor veel publiciteit. Waarschijnlijk vinden we dit over een paar jaar zelfs oubollig. Het geeft wel aan hoe groot de impact is van alles online delen en wat er gebeurt als een grote organisatie daadwerkelijk ‘luistert en meepraat’.
Volgens het gerucht laat KLM passagiers straks hun buurman kiezen op basis van de social media profielen. Het zou in 2012 operationeel worden. tegen die tijd is het mogelijk je LinkedIn en Facebook (en Twitter?) te koppelen aan je stoel. Volgens Hyped kan dat leiden tot nieuwe vormen van dating in het vliegtuig en Nu.nlvoorspelt dat het handig is voor zakenreizigers om nieuwe contacten op te doen: “Als een passagier incheckt op internet kunnen de profielen van LinkedIn en Facebook gekoppeld worden. Andere passagiers kunnen zo een buurman uitkiezen met wie zij bijvoorbeeld overeenkomsten hebben. Uiteraard moeten passagiers er zelf voor kiezen deze informatie te delen. […] KLM heeft de dienst nog niet officieel aangekondigd, maar een topman sprak over de plannen tijdens een conferentie. Begin 2012 zal een pilot gestart worden en dan zullen ook meer details volgen.KLM wil verder niets bekendmaken.”
Misschien is de erfgoedsector te ‘klein’ of te armlastig om zulke grootschalige social media toepassingen op te zetten. Maar het zou wel interessant zijn om bij evenementen op erfgoedlocaties eveneens te kunnen kiezen naast wie je komt zitten. Vooral bij fundraising evenementen, dan wil je natuurlijk wel gezien worden en meteen even netwerken. Mediamatic experimenteert al een tijdje met dating voor cultuurliefhebbers en ook wij zijn daarmee bezig via Stichting E30. Over dat laatste zullen we binnen afzienbare tijd meer bekend gaan maken…