The Ultimate Collection, maar dan niet ‘echt’.
De komende tijd nemen studenten aan de Reinwardt Academie in het kader van de minor Publiek & Media voor Erfgoed 2.0 uiteenlopende onderwerpen onder de loep…
Door Roos van Kesteren
Na lang in de rij staan wandel je vol spanning het Louvre binnen. Al jaren heb je ervan gedroomd. De grote imposante zalen, de kunstwerken van grote meesters. Je kan niet wachten om het eindelijk te mogen bekijken. Niet langer uit een boek of via internet. In het echt! Vol verwachting loop je richting de Mona Lisa, maar blijkt alles vervangen door een re-creation…. en schrik je wakker!
Gelukkig is het niet waar, niet alles in het Louvre is vervangen door een re-creation. Een re-creation is een online werk. Deze zijn zo met de computer bewerkt dat de kleuren geheel overeenkomen met het origineel.
Er bestaan tentoonstellingen die geheel ingericht zijn met deze re-creations. Een voorbeeld uit eigen land bijvoorbeeld was te vinden in de Beurs van Berlage met de tentoonstelling: Van Gogh ‘The Ultimate Collection’.
Deze tentoonstelling bestond geheel uit online schilderijen van Van Gogh. Het idee achter de tentoonstelling was om alle werken van Van Gogh bij elkaar te hebben onder een dak. Daarnaast bood de tentoonstelling enkele werken in unieke vorm door het omzetten van de platte werken naar 3D en deze in beweging te brengen. Suggestieve bewegingen kwamen tot leven, andere lagen en meer details werden zichtbaar. Daarmee bood deze tentoonstelling een extra aan de bezoeker.
Maar gaat het hier om een oprechte meerwaarde? Op 15 minuten met de tram zit je in het echte Van Gogh Museum, met de echte schilderijen. (Oké, misschien niet allemaal. Maar je moet iets overhouden op je bucketlist)
Het concept lijkt mij zeer goed voor steden met kleine of geen musea. Dan kan je rustig naar werken kijken die anders kilometers verderop hangen. In Amsterdam, op loopafstand van het Van Gogh, lijkt het me overbodig.