Tikitag: RFID connectie tussen object en online
U bezoekt een museum, een van de objecten trekt speciaal uw aandacht – een Friese stoelklok uit de 18e eeuws bijvoorbeeld, of een oude mijnlamp, een boek, een poster over een tentoonstelling in de museumwinkel – en wilt daar meer over weten. Met uw mobieltje tikt u tegen een daarvoor bestemde plek op de vitrine, zuil of tegen het object zelf en de informatie verschijnt op het schermpje van uw mobiel. Zo ziet u meer informatie (tekst en beeld), een website met bijbehorende game of een interview met de conservator, de tentoonstellingmaker, een klokkenmaker, een video over de steenkolenmijnbouw nabij Kerkrade. Dat kan allemaal met Tikitag.
Kort gezegd maakt Tikitag het mogelijk om objecten uit de werkelijke wereld te koppelen aan de online wereld en zo applicaties (bijvoorbeeld Skype, Last.fm, en Flickr albums) te ontsluiten (denk ook aan collectie databases). De Tikitag is een productsticker met een RFID chip. Op deze chip, die voorzien is van een ‘antenne’, is informatie op te slaan die via radiogolven kan worden uitgewisseld met een leesapparaat dat de sticker aanraakt. Sommige mobiele telefoons van Nokia hebben al zo’n ‘reader’.
Tikitag is een uitvinding van Bell Labs (onderzoeksdivisie van Alcatel-Lucent, o.a. bekend als uitvinder van de transistor in 1947, maar bijvoorbeeld ook van het besturingssysteem Plan 9 gebaseerd op het principe van een microkernel).
De Tikitag website biedt nog veel meer ideeën voor toepassing ervan. Andere voorbeelden van toepassing van RFID zijn Go play with your tag, destijds te zien bij de PICNIC 2007.
In maart 2006 schreef ik op mijn weblog COMMiDEA over de rol van RFID onderweg. Kunstenares Nancy Nisbet, die ‘visual art’ doceert aan de University of British Columbia heeft in 2005/2006 een ‘roadtrip’ van zes maanden gemaakt om mensen te informeren over de rol van RFID’s op 3 gebieden: Surveillance and tracking, political and economic agreements like NAFTA (North American Free Trade Agreement) and personal and national identity.
Ook bij (het organiseren van) evenementen kan RFID een goede rol spelen. Nodig bezoekers uit, laat ze online een profiel aanmaken, stuur ze een toegangsbadge (met RFID) en tijdens het evenement kunnen ze zowel makkelijk de juiste lezing/workshop vinden als netwerken met de andere aanwezigen; ook naderhand online. Hierdoor kan de impact en de duur van het evenement aanzienlijk vergroot worden.
bron: Sync.nl