Twitter heeft z’n langste leven gehad?
In april 2010 besteedde Emerce aandacht aan het nieuwe verdienmodel dat twitter in gebruik wilde nemen. Twitter kwam met een langverwachte verdienmodel: Promoted Tweets. Tweets die bovenaan de zoekresultaten worden getoond wanneer er op bepaalde zoektermen wordt gezocht. In praktijk betrof dit advertenties die bij de zoekresultaten tevoorschijn komen. De advertentie heeft de vorm van een Twitter-bericht. Meerdere adverteerders doen al mee, waaronder Best Buy, Virgin America en Starbucks. In een later stadium zouden de commerciële berichten bij de gebruiker in de stroom van Twitter-berichten worden opgenomen.
Inmiddels zijn de tijden weer verslechterd voor Twitter. Zoals David de Jong, CEO van Adrime, helder omschrijft:
“Het grootste probleem van Twitter is dat het meer een werkwoord dan een merknaam is. Veel mensen verdienen inmiddels al aan de microblogdienst, behalve Twitter zelf. Belangrijke reden hiervoor is dat er wordt getwitterd via allerlei verschillende applicaties, zoals Tweetdeck en via smartphone-app’s. Banners op Twitter.com zijn dan ook minder interessant voor adverteerders. Door een proactief verdienmodel te ontwikkelen, kan er meer traffic naar de site worden gegenereerd en nemen commerciële mogelijkheden toe.”
Maar echt real-time is dit nieuwe model natuurlijk niet. Het advertentieonderwerp is immers voor adverteerders pas interessant als er veel over wordt getweet. Op het moment dat je adverteerder instapt, is hét moment wellicht alweer voorbij.
Ik heb geen idee hoe dit zich ontwikkelt, ben daar zelf niet echt in thuis. Ik hou me dus zeer aanbevolen voor meer inzage. Als je meer weet over de laatste stand van zaken, mag je graag reageren!