Utrechts Archief ook aan de Game
Onlangs schreef ik een artikel over een LAN party in DOK als marketingstunt om jongeren bij een erfgoedinstelling betrokken te krijgen. Binnen onze LinkedIn group hebben we hier kort over gediscussieerd. De een vindt het een wel-erg-gemakkelijke-manier en verlies van erfgoed-doelstelling, de ander ziet juist kansen en zou graag meer met games doen.
Over het algemeen is de opvatting dat een game binnen een erfgoedinstelling geaccepteerd wordt zolang de game ter ondersteuning is van het ‘verhaal’ dat de instelling wil uitdragen. Het Utrechts Archief sluit zich hierbij aan.
Zij zien de game als een manier om ‘jongeren te raken’ en hebben op 27 februari jl. een zogenaamde gamejam-avond georganiseerd waarop diverse gameontwikkelaars binnen beperkte tijd een concept voor een game betreffende de St. Paulusabdij opleverden.
De winnende ontwikkelaar is bureau Monkeybizniz geworden. Zij zullen een Mysterie game ontwikkelen waarbij de Middeleeuwse abdij centraal staat. Volgens de directeur van het Utrechts Archief, Saskia van Dockum, kunnen gamebouwers de verbinding leggen tussen de snelle virtuele wereld en authentieke bronnen. “We willen de geschiedenis nog dichter op de huid van jongeren brengen”. Hoe de game er daadwerkelijk uit gaat zien is nog niet bekend gemaakt, maar de nieuwsgierigheid is absoluut gewekt.
De wedstrijd werd uitgeschreven in samenwerking met zowel de Gemeente als Provincie Utrecht.