Van iPhones en mobiele platformen…
gastredacteur: Chris Kremers
Nu Apple aanstaande donderdag 6 maart haar langverwachte SDK voor de iPhone gaat bekendmaken, is het misschien wel eens goed om stil te staan bij welke mobiele platformen er op dit moment zijn. Immers, het inzetten van de mobiele telefoon om de gebruiker/bezoeker (inter)actiever te betrekken bij erfgoed zal de komende jaren steeds meer gemeengoed worden voor erfgoedinstellingen. Musea richten zich zich tot nu toe hoofdzakelijk op handhelds in eigen beheer, die dan weer ‘gehuurd’ kunnen worden door de bezoeker. Het grote succes van de iPod en in het kielzog daarvan de podcasts heeft laten zien dat het voor musea ook kosteneffectief kan zijn om zich op populaire, meer generieke apparaten te richten. Met relatief eenvoudige middelen en een lage investering kan toch een groot publiek bereikt worden. Nu podcasts aardig ingeburgerd zijn in de samenleving staat de volgende technische (r)evolutie al weer voor de deur. Apple heeft met de introductie van de iPhone in 2007 duidelijk visie en richting gegeven hoe mobiele telefoons/apparaten zich de komende jaren zullen gaan ontwikkelen. Kernwoorden: touchscreen, ‘the real internet’, wifi, hoge resolutie scherm en web apps! De andere spelers op de mobiele telefoon-markt staan ineens op een forse achterstand maar zullen zich niet zomaar gewonnen geven. Ze zijn al druk bezig om veel van de features van de iPhone over te nemen in hun eigen producten. En dit is alleen maar positief voor de consument: innovatie en concurrentie leidt tot betere en goedkopere produkten voor een breder publiek.
Maar wat betekent deze ontwikkeling nu voor erfgoedinstellingen in het algemeen en musea in het bijzonder? Ten eerste zullen zij nieuwe mogelijkheden krijgen om hun content op een innovatieve manier op mobiele telefoons te presenteren. Hiermee kan voor de bezoeker extra waarde worden gecreëerd en biedt het instellingen mogelijkheden de bezoeker actiever te betrekken bij het erfgoed.
Deze nieuwe mogelijkheden stellen musea echter ook voor grote uitdagingen. Want hoe bereik je een zo’n groot mogelijk publiek bij zo’n versplinterd aanbod van mobiele telefoons? Ontwikkelen voor één mobiel platform zal niet genoeg zijn en voor alle mogelijke mobiele platforms ontwikkelen zal grote kosten met zich meebrengen. Op dit moment (en in de directe toekomst) zijn er zo’n zes grote relevante mobiele platforms te onderscheiden:
• iPhone/iPod Touch van Apple
• Android, Open Source Platform van Google
• Symbian OS van Nokia
• Blackberry® wireless platform van Research in Motion
• Windows Mobile 6 van Microsoft
• Palm OS van Palm, Inc.
De komende tijd wil ik verder stilstaan bij deze mobiele platformen. De specifieke voor- en nadelen en wat het voor erfgoedinstellingen zal betekenen om hiervoor produkten te ontwikkelen. Volgende keer zal als eerste de iPhone van Apple centraal staan (helaas nog niet verkrijgbaar in Nederland)!