vijf stappen voor een sociale media plan voor musea
Jim Richardson (oprichter en Managing Director van Sumo, specialisten op het gebied van design consultancy en werkzaam in de kunst&cultuur sector) van het Engelse weblog Museummarketing was aanwezig op de conferentie Communicating the Museum in Malaga. De conferentie spitste zich toe op Social Media en het was volgens hem duidelijk dat instituten die eraan deelnamen begrijpen dat ze hun voordeel kunnen (moeten) doen met de mogelijkheden en kansen die sociale media hen bieden om het gesprek aan te gaan met hun publiek, zeg maar ‘om verbintenissen aan te gaan’.
Op de laatste dag van de conferentie werd door veel aanwezigen gezegd dat ze van plan zijn om een sociale media plan voor hun instelling te schrijven en omdat er eigenlijk nog zo weinig over geschreven is hoe musea deze mogelijkheden zouden kunnen benaderen, besloot Jim Richardson zijn eigen gedachten daaromtrent te delen via zijn weblog.
Hij begint direct met vijf stappen voor een sociale media plan. Deze zijn ruwweg gebaseerd op de structiuur zoals afgelopen zomer werd voorgesteld door Aaron Uhrmacher op de website Mashable. Ik noem ze hieronder.
- Stop, kijk & luister
- Stel doelen
- Bereid (je) voor
- Lanceer
- Monitor
Voor de (engelse) uitleg van deze stappen verwijs ik graag naar het weblog van Jim Richardson.