Waarom Pinterest waardevol kan zijn voor musea (of niet)
Een paar weken geleden introduceerde Rob Hendriks van het Rijksmuseum me bij Pinterest. Sindsdien lopen mijn tijdlijnen op Twitter en Facebook vol met boards, pins en comments van dit nieuwe sociale netwerk. Zelden leek de opkomst van een dergelijke dienst zo snel te gaan: Pinterest bereikte deze maand de grens van 5 miljoen gebruikers en meer verwijzend verkeer dan Facebook. En dat terwijl een account nog moet worden aangevraagd of beschikbaar is op uitnodiging.
Pinterest is, kort gesteld, een image sharing website met een grote sociale component, Flickr meets Facebook meets StumbleUpon. Gebruikers uploaden hun favoriete beelden (video’s is ook mogelijk, maar wordt nog weinig gebruikt) door ze te ‘pinnen’ op één van hun boards, een soort digitale prikborden. Deze pins kunnen vervolgens door andere gebruikers worden overgenomen (repinnen), leuk gevonden worden (geliked) of worden becommentarieerd. Gebruikers kunnen zowel de pins en boards van hun vrienden, als de bijdrages van elke andere gebruiker zien.
Maar wat is het dat Pinterest zo interessant maakt? De kracht van het medium lijkt vooral te liggen in de kracht van het beeld: een beeld zegt meer dan 1000 woorden en de gebruiker houdt simpelweg van het kijken naar mooie plaatjes. Pinterest leent bij zich uitstekt voor het grasduinen: moeiteloos navigeer je van beeld naar beeld en van board naar board en kies je de beelden die je het meest aanspreken. Zelf uploaden is overigens even simpel: een plug-in in je browser maakt het mogelijk afbeeldingen op websites binnen een paar seconde aan één van je Pinterest boards toe te voegen.
Zoals Jasper Visser, Marie-José Klaver en Jenni Fuchs al aangaven in hun blogposts: Pinterest lijkt gemaakt voor musea c.q. contentcuratie. De prettige interface en de diep gewortelde sociale componenten kunnen van Pinterest de perfecte kathalysator voor museale content vormen. Maar er zijn ook nadelen. Hieronder heb ik geprobeerd de kansen en keerzijden van Pinterest op te sommen.
Waarom Pinterest een heel goed idee is
Pinterest kan zorgen voor participatie
Pinterest leent zich uitstekend voor het betrekken en activeren van (potentiële) bezoekers. Daag hen bijvoorbeeld uit om een board te maken met jouw content, of geïnspireerd op een museum bezoek. Door beloningen te verbinden aan dergelijke acties kunnen bezoekers extra worden gemotiveerd zich voor jouw museum in te zetten. En net als met Twitter of Facebook werkt Pinterest als een olievlek: hoe meer gebruikers jouw content op hun profiel plaatsen, hoe meer andere gebruikers dit zien.
Pinterest zorgt voor content verspreiding
Unieke en hoogwaardige content op het eigen profiel leidt tot de verdere verspreiding van deze content door de optie om beelden te repinnen. Vergeet niet je Pinterest profiel ook onder de aandacht te brengen van je volgers op andere kanalen: nog lang niet iedereen is op de hoogte van dit nieuwe medium.
Pinterest is sociaal
Zowel verwevenheid van social op Pinterest zelf als de koppeling met andere sociale netwerken maakt het uitermate interessant voor musea hun content op dit platform te plaatsen. Het pinnen van beelden is gemakkelijk en snel te doen, en kan door een extra vinkje aan te merken ook direct op Twitter worden geplaatst. De slimme Facebook integratie zorgt er automatisch voor dat uploads ook als linkje op de timeline verschijnen. Door een ‘follow me on Pinterest’ button op de website te plaatsen worden bezoekers tevens aangespoord je board en pins te bekijken.
Pinterest maakt samenwerken mogelijk
Samen met je doelgroep boards samenstellen is ook mogelijk. Daag hen uit een gezamenlijk prikbord rondom een tijdelijke tentoonstelling samen te stellen, of maak rondom elk topstuk in je collectie een board aan waarbij bezoekers hun inspiratie kunnen delen. Reageren op hun pins toont tevens je betrokkenheid en zorgt ervoor dat bezoekers blijven terugkomen.
Pinterest ziet er goed uit
De mooie en gebruiksvriendelijke interface zorgt ervoor dat Pinterest prettig is om te gebruiken. Bovendien sluit het qua gebruik perfect aan op dat wat we al kennen: uploaden van ‘persoonlijke’ content (Facebook, Twitter, Google+ en Flickr), liken en delen van andermans content (retweeten op Twitter, liken en delen op Facebook of Google+), zoeken of grasduinen naar specifieke content (Flickr en StumbleUpon) en becommentariëren van content (Twitter, Facebook en Google+).
Waarom Pinterest misschien toch geen goed idee is
Pinterest is wéér een sociaal netwerk
Voor sommige musea gaat het misschien een beetje duizelen: weer een platform waar aanwezigheid en activiteit op wordt verwacht. Want Pinterest is dan wel gratis, de uren die erin gaan zitten de content relevant en up-to-date te houden zijn dat niet. Met de komst van dit netwerk valt en staat een duidelijke social media strategie, waar Pinterest zijn plek in moet zien te vinden. En onthoud: meedoen moét niet!
Pinterest biedt geen diepgang
Waar context en duiding door musea gezien wordt als één van hun basistaken geeft Pinterest maar weinig mogelijkheden tot het bieden van die context. Vaak zal het neerkomen op het bekijken van mooie plaatjes, en zal men niets leren over de Nederlandse scheepvaart in de 17e eeuw, of de specifieke schildertechniek van Gustav Klimt. Of dat erg is is een discussie die ik overlaat aan musea zelf. Feit is wel dat als dit laatste kwaliteit wordt genoemd, de kans dat de kwantiteit dit overstijgt aanwezig is.
Pinterest heeft aandacht nodig
Zoals bij elk sociaal netwerk is de zichtbaarheid van de content afhankelijk van de investering die je erin stopt. Hoe meer beelden je verspreid over een dag op Pinterest zet, hoe vaker deze beelden zullen terugkomen in de tijdlijnen van je volgers. Ook hier geldt echter: liever 3 waanzinnige beelden op één dag, dan 20 matige.
In het nieuwe E-lab van Stichting E30 (koepelorganisatie voor o.a. Erfgoed 2.0) is te lezen dat daar recent begonnen is met een board over buitenplaatsen, maar het blijkt net iets te bewerkelijk om daar binnen een kwartier een interessante board voor op te zetten (hulp is welkom!). Derk-Jan Koudijs, senior-adviseur molens bij De Hollandsche Molen, vertelt in de discussie over #Collectievissen op de LinkedIn groep van Erfgoed 2.0 dat hij verschillende thematische boards (bijvoorbeeld #goud) heeft samengesteld in het kader van Collectievissen. Hij gebruikt daarbij IfThisThanThat (ook interessant) om de handelingen enigszins te vergemakkelijken:
“Via http://ifttt.com heb ik dus een Flickr- en een Twitteraccount gekoppeld, waarbij als opdracht is ingegeven alles met #collectievissen up te loaden op Flickr. En dat betekent dat er één plaatje uit de tweet of de website waarnaar verwezen wordt op Flickr komt te staan. Vervolgens doe ik handmatig de koppeling van Flickr naar Pinterest (plaatje aanklikken, tekst kopiëren), allemaal handelingen.”
Interessant is verder dat je vanuit Pinterest ook weer een RSS feed kunt gebruiken (bijvoorbeeld op een blog) en daarmee de dynamiek van de content nog eens verhogen.
Pinterest is nieuw en zal nog verder moeten worden ontdekt. Echte best cases zijn dan ook nog lastig te onderscheiden, en harde cijfers ontbreken.
De komende tijd zal echter moeten uitwijzen of Pinterest het weet waar te maken. Maar dat dit medium potentie biedt voor de museumsector staat vast.
Hoe denk jij over Pinterest? Is het een hype die snel zal overvliegen, of zal het zich net als Facebook en Twitter definitief gaan vestigen in de online gereedschapskist van musea? Ik hoor graag hoe je erover denkt.