Wat is jouw e-toerisme strategie?
Grote kans dat je bij het kiezen van je volgende vakantiebestemming gebruik maakt van internet, social media of een toeristische applicatie op je smartphone. Ook op de bestemming zelf zal je waarschijnlijk vaker je telefoon gebruiken dan vroeger, zeker als er op die bestemming Wi-Fi aanwezig is. Door de opkomst van digitale media, in de volle breedte van onze samenleving, verandert ook de visitor journey. Over deze veranderende visitor journey, e-toerisme, en de manier voor de toeristische sector op deze ontwikkelingen in te spelen ging de Strategiedag E-tourism, woensdag 23 november in Pakhuis de Zwijger.
De door de Waag Society en LAgroup georganiseerde dag was een vervolg op de geslaagde Inspiratiedag e-tourism van maart dit jaar. Waar de focus die dag lag op signaleren en inspireren was deze strategiedag vooral gericht op het effectief inspelen op nieuwe trends en het ontwikkelen van strategiën rondom e-toerisme. Dat daar binnen de sector veel behoefte aan was bleek, de dag was druk bezocht door beleidsmakers vanuit onder andere gemeenten, toeristische bedrijven en hotels. De deelnemers moesten in tegenstelling tot de inspiratiedag dit keer wel zelf aan de bak!
Na inspirerende warming-up sessies van Raymond Kollau (Airlinetrends.com & Trendwatching.com), Norm Rose (Travel Tech Consulting Inc. & PhoCusWright) en Geke van Dijk (STBY) was het tijd om aan het werk te gaan. De deelnemers werden verdeeld in groepen, en aan verschillende cases gekoppeld. NTBC, Den Haag Marketing, Canal Company, Hoscom en de Zaanse Schans presenteerden elk hun case en probleemstelling aan twee groepjes, die vervolgens een passende strategie moesten formuleren voor de oplossing. Deze oplossingen zouden aan het einde van de dag worden gepitcht aan de opdrachtgever, die vervolgens een winnaar zou selecteren. De 5 beste groepjes dongen mee naar de eervolle titel ‘beste e-toerisme strategie’.
Waag Society en LAgroup hadden mij gevraagd op te treden als e-cultuur expert bij de case van de Zaanse Schans. De probleemstelling luidde: ‘Hoe integreer je de verschillende attracties op de Zaanse Schans in een e-strategie voor het totaalproduct Zaanse Schans? En… hoe koppel je daar een verdienmodel aan?’ De Zaanse Schans wordt bezocht door een indrukwekkende 1 miljoen bezoekers per jaar, waarbij een groot deel wordt getypeerd als flitstoeristen. Deze vooral Aziatische bezoekers doen de Europe in one week tour, en bezoeken de Zaanse Schans vaak niet langer dan 40 minuten. Uitdagende aan de case was de integratie van alle attracties, verwachtingen en doelen van de 23 (!) betrokken partijen op de Zaanse Schans. De Zaanse Schans, bestuurd vanuit de Stichting Zaanse Schans, is niet actief op sociale netwerken, en heeft een overvolle en onoverzichtelijke website.
Mijn groepje, waar ook Roel van Herpt van LAgroup bij was aangesloten, richtte zich bij een e-toerisme strategie vooral op de doelgroep waar kwalitatief het meest te halen valt: de dagjesmensen. Geschat wordt dat zo’n 15% van de bezoekers nationale of internationale dagjesmensen zijn, die de tijd nemen om de Zaanse Schans te zien. Om hen een kwalitatief hoogwaardigere beleving te bieden werden de volgende voorstellen gedaan:
- Een bezoekers- en belevingsonderzoek om de bezoeker van de Zaanse Schans zo veel mogelijk centraal te stellen.
- Een meertalige HTML5 website met gestructureerde informatie op het gebied van actualiteit, activiteiten, locaties en geschiedenis. Op elke pagina moet informatie te vinden
- zijn over de prijs, openingstijden en route.
- Een social media strategie gebaseerd op faciliteren (aanmaken van profielen) en activeren (betrekken bestaande community en plaatsen van content). Sociale netwerken waar de Zaanse Schans actief moet zijn zijn Facebook, Twitter, Flickr, Tripadvisor en YouTube.
- Uitbreiding en promotie van de bestaande Zaanse Schans app op locatie en op web.
- Promotie van de aanwezigheid van Wi-Fi op locatie en op web.
- Bevestigen van QR-codes op alle Points of Interest op de Zaanse Schans, om de fysieke en digitale werelden te verbinden.
- Plaatsen van een digitale muur met alle tweets, Facebook activiteit, Flickr foto’s en andere relevante content op de Zaanse Schans.
Om deze investeringen terug te kunnen verdienen werd voorgesteld een advertentiemodel op zowel de website als de app toe te passen, kunnen inkomsten worden gegenereerd uit gepromote hotels/restauranten en een bijdrage van de ondernemers op de Schans.
Ondanks dat deze strategie de beste van de dag was ;-) werd het andere Zaanse Schans groepje uitgevaardigd hun strategie op het grote podium te presenteren. Met een strakke Zaanse Schans 1850 experience wonnen zij uiteindelijk de finale ook. Hulde aan hen, en hulde aan de organisatoren van de dag!