zoekmachine optimalisatie volgens Google
Normaal gesproken houd ik me niet zo heel erg bezig met search engine optimization (seo), hoe belangrijk het ook mag zijn. Misschien sta ik daarin alleen, maar ik heb sterk de indruk dat mijn afzijdigheid maar al te goed past binnen de heersende cultuur van de erfgoedsector: we willen van alles bedenken, verwezenlijken en bereiken, maar meten in hoeverre dat lukt en gewaardeerd wordt is niet direct de passie. Vooral niet als het een te technisch verhaal gaat zijn. Gelukkig zijn er ook binnen onze sector genoeg mensen die daar anders over denken, anders zou de professionaliteit waarmee erfgoedinstellingen hun beleid realiseren inderdaad af te doen zijn als een hobby voor mensen met twee linkerhanden…
Ruim tien jaar geleden keek ik echter als projectleider bij een internetbedrijf de kunst af bij bedrijven die zich in seo specialiseerden. Ik keek wie hun klanten waren en analyseerde websites (vooral de source). Dan ging het vooral om specifieke metatags in html pagina’s en de opbouw van een website (hoe om te gaan met framesets en met flash), verwijzingen en webteksten. Een plek kopen in de zoekresultaten vonden wij wel een beetje verdacht, té commercieel, dat had niks met goede websites en onderscheidende content te maken. In die tijd werd echter ook dat metier volwassen en dus een specialisme, waar ik inmiddels weinig meer van weet. Misschien is zelfs mijn herinnering al niet meer correct.
Is het nodig om specialistische kennis te hebben op gebied van search engine optimazation, of bestaat er ook zoiets als seo voor dummies?
Ik weet natuurlijk wel dat Google belangrijk is op gebied van het optimaliseren van vindbaarheid, positionering en zoekresultaten. Logisch dat juist bij Google informatie over seo te vinden is. Op Marketingfacts blogt Karel Geenen over een interessante video die hij eerder die dag op zijn eigen blog plaatste. Hij is van mening dat iedereen die met zoekmachine optimalisatie bezighoudt de video zou moeten bekijken. In deze video neemt een Maile Ohye van Google je aan de hand mee en ze laat zien hoe zij het zou anpakken met SEO, waarbij zaken als Pagerank, meta-descriptions en Canonical URL’s aan bod komen. Dit alles samen met de Google Webmaster Tools en met als (fictief) voorbeeld de Google Store.
Bekijk je de video op YouTube, dan zie je aan de rechterkant een lijst met nog meer instructieve video’s. Handig voor webmasters en communitymanagers.
Zelf ben ik geneigd te denken dat een sociale media strategie waarin de focus ligt op het bouwen en onderhouden van relaties samen met issue surfen, dat is gebruik maken van de kracht en kromming van een issue of trend om publiciteit te genereren of een punt te maken in plaats van voortdurend communiceren en pr bedrijven, meer resutaat zal leveren dan seo. Dat is veel meer vanuit een netwerk en de daarin aanwezige dynamiek gedacht. Binnen een netwerk betekenen contacten en contextualisering meer dan linken, embedden en positioneren.