3-D Gesture Controls

Onlangs heeft Microsoft Canesta overgenomen, een bedrijf dat is gespecialiseerd in 3-D sensoren die “Natural User Interfaces” mogelijk maken; in het kort het besturen van software door te gebaren. Canesta ontwikkelt daarvoor chips die beweging en gebaren in 3-D kunnen aftasten. De technologie kan worden toegepast op alles wat bij Xbox Kinect door beweging moet worden aangestuurd. Dit soort user interface kennen we, naast eerdere versies met EyeToy voor de PS2 of de demo van Extreme Reality, vooral uit de film Minority Report (2002). Wanneer erfgoedinstellingen, attractieparken, scien centra en bijvoorbeeld opleidingsinstituten de bezoeker nog meer beleving (betrokkenheid) willen geven door interactieve exhibits te laten ‘besturen’ zonder muis, joystick of toetsenbord, kunnen ze baat hebben bij dergelijke technologie. Vraag is of het dan van Microsoft moet komen. Misschien zien we eerder iets ontstaan bij MIT Media Lab’s new Fluid Interfaces Group, zoals deze video op TED laat zien. Alweer een jaar oud, geeft het toch een mooie vooruitblik op de toekomst. Anders dan bij Microsoft surface kan deze toepassing op elk oppervlak gebruikt worden.

Het gaat Microsoft waarschijnlijk om meer dan de technologie voor de Xbox. Canesta is de eigenaar van 44 verschillende patenten op 3-D sensing technologie, algoritmes en op het ontwerp van de chip. Het ‘bezitten’ van deze octrooien zal nuttig zijn bij het voorkomen van rechtszaken als Microsoft meer met user interfaces gaat experimenteren.

[YouTube=http://www.youtube.com/watch?v=I36Aqk1A6vY&feature=player_embedded]

via:
Mashable
Jeroen IJntema / Jij Media

Leave a Reply to Theo Meereboer Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.