3 x augmented reality

Zo vlak voor de feestdagen zoeken merken naar ludieke acties om ons consumenten tot kopen aan te zetten. De grote jongens die vaker voorop lopen op innovatief gebied zetten hier anno 2011 (uiteraard) augmented reality voor in. Enkele van deze verkooptrucks zijn goed te vertalen naar gebruik binnen of door erfgoedinstellingen, lijkt me. In dit geval nemen we een kijkje bij Starbucks, Lacta Chocolat en de Universiteit van Tokyo. Laat je inspireren…

Laten we beginnen met Starbucks. Starbucks heeft al eerder gewerkt met interactieve installaties en hoewel het onderstaande voorbeeld op technisch vlak niet vooruitstrevend of vernieuwend is, denk ik wel dat ze een en ander in gang zullen zetten (of zelfs al hebben gezet).
In de decembermaand schenkt starbucks haar warme dranken in een rode feestbeker. Dit jaar kun je met deze beker een app openen en diverse animaties bekijken, spelletjes spelen of dit delen met je vrienden. Met de campagne ‘Let’s Merry’, inclusief gelijknamige website, weten ze de boodschap op meer manieren te verkondigen. Je eigen kerstkaarten maken, de app gebruiken, promo’s bewonderen en natuurlijk kennis maken met de nieuwste smaken. Starbucks zet sterk in op ‘samen beleven, samen ervaren’.

.

Ook Lacta Chocolat heeft dit jaar werk gemaakt van AR. Waar Starbucks inzet op de gezamenlijke fun, gooit Lacta het op de liefde. De techniek die hier is gekozen maakt het gebruiken van AR een stuk meer laagdrempelig, denk ik. Bekijk het filmpje, want als je het zelf wilt testen moet je aardig thuis zijn in het Grieks. 

.

Maar laten we vooral eens kijken bij de University of Tokyo. Zij hebben namelijk weer een aardig succesje geboekt. Door een slimme manier van holografie te koppelen aan de Wii Remote en de door hen zelf ontwikkelde ‘Tactile Display’ hebben zij het mogelijk gemaakt om een holografische weergave met de hand aan te raken en te beinvloeden. (Ja, met de hand!) Zij noemen het Touchable Holography.

Kun je voorstellen wat een mogelijkheden dit in de toekomst gaat brengen? Zo krijgt een ‘hands on’ opstelling een compleet andere invulling (en uitwerking).

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *