Cultuur & Retail

gastredacteur: Ellen Groenveld / Museumwebshops.nl

Donderdagavond 14 juni komt Peter Tullin, oprichter van Culturelabel.com, in Pakhuis de Zwijger vertellen over hun succesvolle ‘shop for the arts’ portal. Een online marktplaats voor cultuur en designproducten van 650 organisaties en 20.000 producten.

Culturelabel selecteert de producten van jonge ontwerpers, uit de museumwinkels en uit galeries. Het betreffende product heeft steevast een relatie met het museum of is opvallend in zijn verschijning. Grote musea zoals het V&A, Tate Modern en de Saatchi Gallery verkopen hun producten op deze manier. In Engeland een welkome aanvulling op de inkomsten in een tijd waarin subsidies en sponsorgeld onder druk staan.

De drie leidende principes van Culturelabel zijn:
– Cultuur en commercie samen sterker
– Cultuur en consumenten is kunst zonder barrières
– Cultureel ondernemen is doen!

In Nederland staat e-commerce & cultuur nog in de kinderschoenen. Hoewel Nederlanders steeds meer online aankopen doen is het voor de cultuursector nog geen gewoonte om uitbundig de producten online te presenteren.
De museumwinkel wordt langzaam volwassen, maar veel cultuurinstellingen zijn nog op zoek naar welke mogelijkheden retail en cultuur hebben. Waarbij nog weinig wordt ondernomen op het ontwikkelen van producten met een eigen signatuur. Om succesvol te zijn bij de verkoop van cultuurproducten is een integratie van e-commerce, mobile en sociale communities nodig. De productmarketing loopt via influencers, bloggers en lifestylesites. Hier liggen voor de Nederlandse cultuursector nog mogelijkheden om het cultureel ondernemerschap meer vorm en inhoud te geven.

Kijk ook eens naar onderstaande, uitgebreide presentatie van Culturelabel op slideshare:

Meer inspiratie nodig?

– Er is ook een mobileculture congres op 17 juli.

– Aanmelden ACMC congres

– Mobileculture congres

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *