5 richtlijnen bij het organiseren van een QR-project

Foto van Chandra Marsono op Flickr

Je ziet ze steeds vaker verschijnen; Quick Response Codes. Op reclameposters in bushaltes en in de kroeg, op producten in de supermarkt en in kranten en tijdschriften. In het laatste helft van 2010 groeide het gebruik van QR-codes met 1200% ten opzichte van het eerste gedeelte van het jaar. QR-codes zijn echter nog lang niet bij iedereen bekend en begrepen. Gebruikers weten niet altijd wat ze ermee moeten, en degene die ze plaatsen zijn nog aan het ontdekken hoe ze het beste met de codes om kunnen gaan.

Voor hen die tot nu geen idee hebben waar het hier over gaat: QR-codes of matrixcodes zijn een soort vierkante blokjescodes die nog het best te vergelijken zijn met een streepjescode. Door een QR-code te scannen met een smartphone kan de gebruiker toegang krijgen tot een breed scala aan informatie; van tekst tot audio en video. Het scannen van een code is daarbij heel eenvoudig; de nieuwste software kan al een QR-code herkennen door slechts de camera van de telefoon op de code te richten.

De museum- en erfgoedsector heeft de laatste jaren de toepassing van QR-codes ontdekt. Musea als het Amsterdam Museum en het Powerhouse Museum in Sydney gebruiken de codes om toegang te geven tot onderdelen van hun tentoonstelling, of om bezoekers de gelegenheid te geven extra informatie over objecten op te halen met hun smartphone. Een mooi voorbeeld van de integratie van QR in een app en de tentoonstelling is ArtClix, van het High Museum of Art in Atlanta.

Ook voor erfgoed in de openbare ruimte kan QR tot mooie dingen leiden. Oneindig Noord-Holland bijvoorbeeld heeft een groot aantal routes ontsloten met QR-codes, die direct linken naar cultuurhistorische verhalen. De IJdijkenroute ontsluit de 13e eeuwse historische dijken van Amsterdam naar Velsen, en in Utrecht zijn alle monumenten met een code gemarkeerd. Zo zijn er talloze voorbeelden te benoemen, waarbij QR-codes worden toegepast en zo locaties aan relevante content verbinden.

Het gebruik van QR-codes heeft nadelen. Want om eerlijk te zijn: ze zijn niet mooi (ik hoorde laatste iemand de term ‘robotkots’ gebruiken). Op sommige locaties kan de tijd tussen het scannen van de code en het binnenhalen van informatie erg lang zijn. En hoe weet ik dat ik geen virus binnenhaal als ik zo’n code scan? Waarom niet wachten tot Near Field Communication gemeengoed is geworden? QR krijgt terechte kritiek.

Er is sinds jaren een heftige discussie gaande tussen de groep die QR-codes een warm hart toedragen, en hen die het niets vinden. Ik ben ervan overtuigd dat het slagen of falen van een QR-project voor een groot gedeelte afhankelijk is van de manier waarop de QR-codes worden ingezet. Door onderstaande richtlijnen in het achterhoofd te houden heeft een QR-project een grotere kans van slagen.

1.       Laat weten waarom

Waarom zou iemand een QR code scannen? Als het niet duidelijk is naar welk inhoud een QR code verwijst zullen sommige mensen wellicht afhaken. Vergelijk het met een boek met een blanco voorkant. Zou je dit gauw openslaan? Begeleid QR dus met een hint naar de inhoud, en geef aan wat de gebruiker kan verwachten. Lees hiervoor ook het interessante artikel van Nina Simon.

2.      Ondersteun QR met offline content

Het percentage smartphone gebruikers ligt in Nederland nog steeds lager dan het percentage niet-smartphone gebruikers, hoewel de opmars van de smartphone niet te stoppen lijkt. Van hen die wel een smartphone hebben maakt niet iedereen gebruik van de mogelijkheid een QR code te scannen. Hou dit in het achterhoofd bij het toegang geven tot informatie enkel en alleen via QR. Ondersteun QR door de inhoud daarnaast op het web en op print te plaatsen. Daar kun je tevens bezoekers warm maken voor de voordelen van het gebruik van QR, en hen zo naar je applicatie of mobiele website leiden.

3.      Gebruik een verkorte URL

Plaats een verkorte URL bij een QR-code. Omdat niet iedereen toegerust is met kennis over het scannen van een QR-code, maar vaak wel weet hoe een URL in te typen is het vaak handig deze bij de code te zetten. Zorg er wel voor dat dit geen ellenlange tekst is, maar verklein de URL met een URL-shortener als bit.ly of ow.ly.

4.      Verrijk je QR-code

De zwart-witte blokjescodes zijn herkenbaar, maar niet altijd even mooi. Verrijk daarom je QR-code door bijvoorbeeld het logo van je instantie in de code te plaatsen, of geef met een icoontje aan wat voor content er achter de code te vinden is. Je maakt hiermee gebruik van de 30% foutmarge die een code heeft om nog gelezen te kunnen worden door een scanner. Sommige programma’s kunnen QR-codes genereren in kleur of met een bijzonder ontwerp.

5.      Let op de plaatsing

Plaats een QR-code op een plek waar deze makkelijk te scannen is. Zorg ervoor dat bezoekers de QR-code kunnen zien en gemakkelijk kunnen bereiken met hun smartphone. Een QR-code op kniehoogte zal een stuk minder vaak worden gebruikt dan ééntje op ooghoogte.

Wat vind jij van QR-codes? Gebruik je ze weleens? En wat is voor jou het meest geslaagde QR-project? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

 

Bekijk ook: dossier QR codes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *